Opbouw conditie

Gestart door bartez013, 21/03/2008 | 14:46 uur

Akoena

omdat dat je je conditie meer verbetert, als je meerdere dingen goed kan volbrengen zal is je conditie overal beter, zelfde met hardlopen. Het beste om je conditie op te bouwen als je gaat hardlopen is interval training ( sprinten - rustig - sprinten rustig - om het even simpel te zeggen) ookal zal je dit tijdens je amo niet doen (vlgs mij) maar daar doe je duurlopen en speedmarsen enzo, maar je conditie gaat er wel enorm van op vooruit, dat geld voor bijna alle sporten. (behalve sprinters enzo, voor hun is het funest om te veel op lange afstand te trainen ^^)

loopmans

Hmm nee met gevariëerd bedoel ik variërende intensiteit.

Zal het wat verduidelijken met een voorbeeld:

Ik heb een aantal keren getraind voor het NK indoor roeien, wat gaat over 2 kilometer (ongeveer 7 minuten). Inplaats van alleen telkens 2km te roeien en dit steeds sneller te doen, hebben we een wisselend programma gevolgd wat bijvoorbeeld bestond uit duurtraining (1,5-2 uur), extensieve duur (1x45 minuten), intensieve duur (3x15 minuten), en interval (6x2 minuten).

Kan niet helemaal precies uitleggen waarom dit beter is dan puur foucussen op de arbeid die je tijdens een wedstrijd moet leveren, maar gezien het in ALLE sporten zo gebeurt moet het wel goed wezen denk ik  ;)

BadMuts

Citaat van: Akoena op 22/09/2008 | 21:29 uur
je moet je iig niet teveel op cijfertjes gaan focussen, gewoon voor jezelf goed trainen zodat je een goed gevoel hebt over je conditie, tijdens het fietsen op de keuring zie je alleen maar je toeren die je tussen 70 en 80 moet houden en verder ook niets dus je zal toch moeten fietsen tot je erbij neervalt.

En met een gevarieerd programma denk ik dat hij bedoel dat je niet alleen moet fietsen omdat de keuring dat heeft, je moet krachttraining doen, hardlopen en fietsen, en het afwisselen met genoeg rust. Dat is minstens net zo belangrijk, want spieren groeien, of worden sterker, in een rustsituatie na het trainen.

Gevarieerd programma heb ik wel, moet ik toegeven. Krachttraining doe ik 3x per week. Normaal ook hardlopen, maar nu iets meer de nadruk op het fietsen. En elke training word opgevolgd door 1 dag rust... om even een duidelijk beeld te geven ;)

bennovan

Citaat van: Akoena op 22/09/2008 | 21:29 uur
je moet je iig niet teveel op cijfertjes gaan focussen, gewoon voor jezelf goed trainen zodat je een goed gevoel hebt over je conditie, tijdens het fietsen op de keuring zie je alleen maar je toeren die je tussen 70 en 80 moet houden en verder ook niets dus je zal toch moeten fietsen tot je erbij neervalt.

En met een gevarieerd programma denk ik dat hij bedoel dat je niet alleen moet fietsen omdat de keuring dat heeft, je moet krachttraining doen, hardlopen en fietsen, en het afwisselen met genoeg rust. Dat is minstens net zo belangrijk, want spieren groeien, of worden sterker, in een rustsituatie na het trainen.

Ik fiets elke dag 30 km. voor school, maar ik denk dat je met hardlopen inderdaad beter je conditie kan kweken. Neem nou een duurloop van drie kwartier tot een uur, het kan aan mij liggen, maar het kost mij in ieder geval meer van m'n doorzettingsvermogen dan een kwartier fietsen op de keuring (voor 't geval dat je me verkeerd begrijpt: de laatste paar minuten op de keuring kosten je heel wat energie, maar die minuten zijn zo om. Het laatste kwartier van hardlopen duurt langer).

Akoena

je moet je iig niet teveel op cijfertjes gaan focussen, gewoon voor jezelf goed trainen zodat je een goed gevoel hebt over je conditie, tijdens het fietsen op de keuring zie je alleen maar je toeren die je tussen 70 en 80 moet houden en verder ook niets dus je zal toch moeten fietsen tot je erbij neervalt.

En met een gevarieerd programma denk ik dat hij bedoel dat je niet alleen moet fietsen omdat de keuring dat heeft, je moet krachttraining doen, hardlopen en fietsen, en het afwisselen met genoeg rust. Dat is minstens net zo belangrijk, want spieren groeien, of worden sterker, in een rustsituatie na het trainen.

BadMuts

Citaat van: loopmans op 17/09/2008 | 18:00 uur
BadMuts, ik zou je sterk willen aanraden om een gevariëerd programma te doen! Ter illustratie: 500-meter schaatsers volgen ook een heel ander trainingsschema dan iedere dag voluit 1x500 meter rijden.

wat is gevarieerd.......het fietsen doe ik puur en alleen om goed te scoren tijdens mn VFB.

Vanavond ben ik weer verder gegaan met de opbouw. Heb het nu anders aangepakt, en wellicht dat anderen hier ook weer iets aan hebben, door minder snel te pieken. Starten op niveau 6 @ 140 a 150 watt. Elke minuut 1 niveau zwaarder. RPM zo rond de 70 a 75 houden.
Hierdoor had ik iets reserve over om rond de 12 minuten te pieken en kapot te gaan @ 12 minuten met 340 watt.

Dat is toch al een hele verbetering tov vorige week. Dus de opbouw van mn conditie is aan het verbeteren :)

Piranha

Dank voor het meedenken. Het blijft vreemd.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

paul1011

Citaat van: Piranha op 19/09/2008 | 16:05 uur

Ik neem maar aan dat het hier om vetverbranding gaat. Ik fiets elke week +/- 100 km (buiten, geen hometrainer) en ik loop ook nog veel. Meestal niet ver, maar wel veel.

Het is een utopie om te denken dat hetgeen je aan vet verbrandt, je aan spierweefsel wint, dus ... "go see the doctor"
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

bennovan

Citaat van: BadMuts op 17/09/2008 | 15:33 uur
Citaat van: ThomasDR op 16/09/2008 | 09:38 uur
Elke keer weer doen en je zult merken dat het beter wordt :)

je hebt uiteraard gelijk.

als voorbeeld, ik ben vandaag weer op de sportschool geweest. Dit keer ging ik stuk bij een wattage van rond de 280 a 290. Ik piekte alleen te vroeg, zat na 9 minuten al op dat niveau. Volgende week weer proberen een hoger niveau te halen....zo zal ik toch mn conditie op moeten opbouwen wbt het fietsen

Ik zat op de keuring bij iemand die woog volgens mij rond de 70 kilo, had cluster 4 en zat met fietsen op het laatst op 340 watt. Ik weet niet hoeveel je weegt, maar je zult waarschijnlijk nog even door moeten trainen ;).

bennovan

Citaat van: loopmans op 19/09/2008 | 13:02 uur
Ik ken je natuurlijk niet Piranha.. maar het enige wat ik zo kan bedenken is dat het (gezien je leeftijd) een effect zou kunnen zijn van de overgang. Veranderingen in de hormoonspiegel zorgen ervoor dat de vrouwelijke vormen enigszins verdwijnen.. een smallere taille zou daar ook bij kunnen horen.

Maar alles met tien slagen om de arm hoor  ::)

Pas maar op dat je niet aan het beledigen gaat ;).

Akoena

als je vet verbrandt, verlies je ook gewicht, dus als dat niet het geval is, kan het dat niet zijn, Behalve als je zoveel krachttraining doet dat je wat je aan vet verliest er aan spieren bij krijgt.

Piranha


Ik neem maar aan dat het hier om vetverbranding gaat. Ik fiets elke week +/- 100 km (buiten, geen hometrainer) en ik loop ook nog veel. Meestal niet ver, maar wel veel.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

sgt Rob

Citaat van: Piranha op 19/09/2008 | 10:06 uur
Iets heel anders:

"Ik moet al weer een gaatje laten bijprikken in mijn riem, de laatste keer was een maand of twee geleden."

Mijn taille wordt *smaller* maar ik val niet af - en dat hoeft ook niet. Ik sport niet veel meer dan vroeger, beweeg ook niet noemenswaard meer of intensiever. Kan iemand mij vertellen wat hier gebeurt?

Hoe ben je verder op conditie? Is het gauw gezellig, 's-avonds, met een chipje, sausje, nootje, biertje? Da's ook fataal voor je lijf (maar wel lekker) Als je taille smaller wordt en er weer een gaatje bij moet en je dus meer onderlijf aan het kweken. Is het vet of spier? Misschien moet je wel meer gaan lopen cq sporten. Het lijf wordt onmiskenbaar ouder, met de jaren :(

Piranha

Citaat van: Kapitein Rob op 19/09/2008 | 13:04 uurWat e.e.a verder met opbouw conditie te maken heeft, is mij verder een raadsel.

Mij ook, maar dit leek mij een plek waar ik die vraag toch zou kunnen stellen.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

KapiteinRob

Citaat van: loopmans op 19/09/2008 | 13:02 uur
Ik ken je natuurlijk niet Piranha.. maar het enige wat ik zo kan bedenken is dat het (gezien je leeftijd) een effect zou kunnen zijn van de overgang. Veranderingen in de hormoonspiegel zorgen ervoor dat de vrouwelijke vormen enigszins verdwijnen.. een smallere taille zou daar ook bij kunnen horen.

Maar alles met tien slagen om de arm hoor  ::)

Maak er maar 300 slagen van! Ik heb eerder het idee dat dames bij het ouder worden vaak wat minder slank worden..... Wat e.e.a verder met opbouw conditie te maken heeft, is mij verder een raadsel.