NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Ace1

Hoogerheide krijgt miljoenenhangar voor NH90-helikopters: 'Een van onze belangrijkste wapensystemen'

HOOGERHEIDE - Een gloednieuwe hal met vier docks om alle NH90-helikopters van Defensie te onderhouden verrijst komend jaar op Aviolanda. De miljoenenhangar heet Fellowship, en zowel Fokker- als Luchtmachtpersoneel gaat er werken.

,,Een mooie stap in onze civiel-militaire samenwerking", noemt Aviolanda-directeur Ivo van der Vlis de bouw van het ultramoderne complex op zijn businesspark, dat grenst aan Vliegbasis Woensdrecht. De nieuwe hangar van 3000 vierkante meter komt in een speciale mix-zone met extra veiligheidseisen, vlakbij de start- en landingsbaan.

De vier docks worden elk zo'n 30 meter lang, 25 meter breed en 11 meter hoog. Daarnaast komt een tweelaags kantoor. De miljoeneninvestering in de duurzame hangar wordt gedaan door ontwikkelaar en vastgoedbelegger Bricks, waar Defensie en Fokker de hal minimaal tien jaar van gaan huren na de oplevering eind 2025.

In de huidige hal 2 van de Fokker Services Group in Hoogerheide sleutelen burgertechnici al sinds 2015 samen met militaire monteurs aan de negentien NH90-helikopters van de Luchtmacht voor regulier onderhoud. De maritieme gevechtshelikopters opereren vanaf patrouilleschepen en fregatten om boven zee data te verzamelen. Boven land wordt de NH90 ook voor transport ingezet.

,,Het is een van onze belangrijkste wapensystemen", zegt commandant Robin Schoonen van Logistiek Centrum Woensdrecht. ,,Zeer geavanceerd, maar wel toe aan wat wij een 'midlife update' noemen, een modernisering die vanaf eind 2026, begin 2027 op de rol staat. Zeker nu de situatie in Europa en de wereld verandert, is het goed dat overheid en industrie de NH90-vloot straks samen onderhouden in de allernieuwste hangar."

Kennis en kunde
Schoonen bedankt het aanwezige personeel van het 980-onderhoudssquadron en hun Fokker-collega's die nu al jaren schouder aan schouder werken. ,,Jullie hebben de juiste mentaliteit getoond. Voor de hangar zijn vele namen langsgekomen, maar vanwege het gemeenschappelijke karakter van dit project is voor 'Fellowship' gekozen, als link naar de F28-vliegtuigen die Fokker vroeger bouwde."

Na jaren voorbereiden kijkt directeur Menzo van der Beek van de Fokker Services Group uit naar de bouw van de hal. ,,Goed dat alle medewerkers zien dat het plan nu echt gerealiseerd wordt. Zij hebben de basis gelegd, het onderlinge vertrouwen is er. We kunnen nu vaart maken met die publiek-private samenwerking en nog beter elkaars kennis en kunde gebruiken."

Van huren bij de buren tot nieuwbouw
De plannen voor de nieuwe hangar sluimerden al sinds Defensie in 2015 een halve hal ging huren bij de 'buren' op Aviolanda. ,,In onze eigen hangar onderhouden we Chinook- en Apache-helikopters van Boeing", vertelt Erwin van Beljouw, commandant van het Air Support Command op Vliegbasis Woensdrecht. ,,Toen we de NH90 erbij kregen, zochten we extra ruimte."

Bij Fokker kon Defensie hal 2 deels huren. ,,Er passen drie NH90's in. En al zit er een hek tussen, het is fysiek wel vlakbij. In de andere helft van de huidige hangar werkt Fokker aan passagierstoestellen. Dus achter die wand, strikt gescheiden. Bij ons gelden extra beveiligingseisen, Fokker-personeel dat aan NH90's werkt, wordt ook gescreend."

Momenteel werken er 45 technici aan de NH90's. ,,Twee derde van Defensie, een derde van Fokker. Voorlopig onderhouden we die helikopters nog hier, na elke 900 vlieguren komen ze binnen. Als de nieuwe hangar eind 2025 klaar is, hebben we een vierde dock erbij. Als de update van de NH90's begint, rond 2027, is er ook meer personeel nodig."

Strippen en heropbouwen
Die extra techneuten zijn waarschijnlijk geen militairen. ,,Wel mensen via Fokker, of vanuit Airbus en Leonardo, de bouwers van de NH90. Dat is handig bij de nieuwste modificaties. De helikopters worden dan gestript van alle verouderde technologie en heropgebouwd met nieuwe apparatuur, van GPS tot de modernste sensoren. Dan kunnen ze weer zeker twintig jaar mee."

Civiel personeel moet ook bijspringen als militaire collega's met een NH90 op pad moeten. ,,Niet ondenkbaar met alle huidige dreigingen", weet Van Beljouw, De negentien 19 NH90's komen voor onderhoud naar Woensdrecht, maar hun thuisbasis is Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder. Soms worden er één of enkele toestellen inclusief bemanning op schepen van de Marine gestationeerd.

,,Als het goed is, staan ze zo weinig mogelijk in de hangar. Door de modificatie zelf uit te voeren in onze nieuwe hal, houden we alles in eigen hand", zegt Van Beljouw. In de vier docks van de Fellowship-hangar passen niet alleen NH90's. ,,Daar is de hal wel voor bedoeld, maar we willen niks uitsluiten. Er zouden ook F-16's, F-35's en zelfs Chinook's met hun grote rotorbladen in kunnen." Defensie huurt straks drie docks, Fokker eentje.

Over de hoogte van huur en bouwkosten laat adjunct-directeur Marijn Snellen van ontwikkelaar Brisck zich niet uit. Wel is hij blij dat het complexe project van start kan. ,,We hadden al hallen op Aviolanda gebouwd toen we hiervoor werden benaderd. De combi van Defensie en bedrijfsleven vergt extra werk, maar het is wel leuk en uitdagend. De vergunningen zijn nu onherroepelijk, het terrein wordt bouwrijp gemaakt."

Eind dit jaar worden de contouren van de Fellowship zichtbaar. Beoogd bouwpartner is het Tilburgse bedrijf Remmers. ,,Als de oplevering in kwartaal drie van 2025 plaatsvindt, zijn wij tevreden", aldus Snellen. Wat er na de verhuizing van het NH90-onderhoud met de oude hal gebeurt, staat nog niet vast. Mogelijk komt er een nieuwe gebruiker in, of volgt er sloop en duurzame nieuwbouw.

De bouw van de Fellowship, waarvoor maandag is getekend, past in het streven om Aviolanda, met de provincie Brabant als grootaandeelhouder, op de wereldkaart te zetten als hét cluster voor civiel en militair luchtvaartonderhoud.

https://www.bndestem.nl/woensdrecht/hoogerheide-krijgt-miljoenenhangar-voor-nh90-helikopters-een-van-onze-belangrijkste-wapensystemen~a3e91146/

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 09/09/2024 | 21:01 uurEn wat maakt dat precies uit.

Snap het probleem ook niet. Dat kornet, jij of hans Klaas het niet weten om hoeveel het exact gaat is ook totaal niet belangrijk noch relevant. Boeit de gemiddelde burger ook geen ruk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Kornet43 op 09/09/2024 | 20:34 uurAls defensie gewoon duidelijk was geweest in het noemen van de aantallen, dan was er geen verwarring geweest. De enige duidelijke aantallen die genoemd zijn: 6 nieuwe F-35's en 2 nieuwe fregatten, voor de rest vaagheid, dus gaat men gissen, bewuste strategie of onkunde?
En wat maakt dat precies uit.

Kornet43

Citaat van: StrataNL op 09/09/2024 | 19:57 uurDe stagiares bij de verschillende redacties hebben liggen slapen en van elkaar get getal 6 overgenomen.

3 nieuwe kisten lijkt me echter aannemelijker. We hebben overigens 12 Full-NFH's die het ASW pakket kunnen ontvangen. Er zijn niet genoeg ASW kits voor alle 12 NFH's, is ook niet nodig, want ze vliegen nooit tegelijk.  De gecrashte kist was een "descoped" variant.

Het is ook niet zo dat omdat er twee extra fregatten komen dat daarom ook 2 extra NH90's zouden komen, zo werkt het niet. De kisten zijn niet gekoppeld aan vlooteenheden.
Als defensie gewoon duidelijk was geweest in het noemen van de aantallen, dan was er geen verwarring geweest. De enige duidelijke aantallen die genoemd zijn: 6 nieuwe F-35's en 2 nieuwe fregatten, voor de rest vaagheid, dus gaat men gissen, bewuste strategie of onkunde?

StrataNL

De stagiares bij de verschillende redacties hebben liggen slapen en van elkaar get getal 6 overgenomen.

3 nieuwe kisten lijkt me echter aannemelijker. We hebben overigens 12 Full-NFH's die het ASW pakket kunnen ontvangen. Er zijn niet genoeg ASW kits voor alle 12 NFH's, is ook niet nodig, want ze vliegen nooit tegelijk.  De gecrashte kist was een "descoped" variant.

Het is ook niet zo dat omdat er twee extra fregatten komen dat daarom ook 2 extra NH90's zouden komen, zo werkt het niet. De kisten zijn niet gekoppeld aan vlooteenheden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Blijdschap op De Kooy door extra NH90's. 'Er spelen meerdere conflicten om ons heen'

Blijdschap op vliegkamp De Kooy na het nieuws van donderdag dat Defensie extra NH90-maritieme gevechtshelikopters gaat aanschaffen. ,,De huidige situatie in de wereld vraagt om actie.''

https://www.noordhollandsdagblad.nl/regio/noordkop/noordkop-denhelder/blijdschap-op-de-kooy-door-extra-nh90-s.-er-spelen-meerdere-conflicten-om-ons-heen/19359531.html

Helaas zit de rest achter de betaalmuur.

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 07/09/2024 | 22:35 uurHoe kun je met de beperkte informatie die jij hebt naar een conclusie gaan waar de schuld per direct bij defensie ligt?

Wellicht is dit de reden dat je carriere beperkt is gebleven tot kornet. Maar je rationale gaat totaal nergens over. Je komt over als iemand die heel erg boos en gefrustreerd is en dat is teringvermoeiend als je wilt overleggen over de inhoud maar met jou reacties uit lijkt te zijn gekomen op www.defensiecrap.nl.

Gedraag je.
Crap de site doet het niet. ;D

Huzaar1

#3580
Citaat van: Kornet43 op 07/09/2024 | 18:59 uurAls het een doel was van defensie voorlichting om verwarring te zaaien, dan is ze dat gelukt, ik heb nog nooit zoveel tegenstrijdige berichtgeving over defensie gezien.

Hoe kun je met de beperkte informatie die jij hebt naar een conclusie gaan waar de schuld per direct bij defensie ligt?

Wellicht is dit de reden dat je carriere beperkt is gebleven tot kornet. Maar je rationale gaat totaal nergens over. Je komt over als iemand die heel erg boos en gefrustreerd is en dat is teringvermoeiend als je wilt overleggen over de inhoud maar met jou reacties uit lijkt te zijn gekomen op www.defensiecrap.nl.

Gedraag je.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Ace1 op 07/09/2024 | 16:32 uurOp piloot en vliegtuig lees ik weer het volgende.

Ook zal een nog nader te bepalen NH90 NFH-helikopters worden bijbesteld. Het Defensie Helikopter Commando beschikt momenteel over negentien NH90 NFH's.

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2024/09/05/meer-f-35as-en-extra-nfh90s-naar-nederland/


Ik denk dat niemand het meer snapt?


Als het een doel was van defensie voorlichting om verwarring te zaaien, dan is ze dat gelukt, ik heb nog nooit zoveel tegenstrijdige berichtgeving over defensie gezien.

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 07/09/2024 | 16:38 uurZucht, defensie heeft geen aantal genoemd. Als ze dat wel hebben gedaan hebben ze echt geen 2 verschillende aantallen genoemd. Het is de pers die hier wat van verzint.
Precies en wij redeneren er ook vaak op los. Dat is het mooie van een forum. Maar extra NH-90 Helikopters gaan er komen en en mooi nieuw gebouw/hangaar ook dus top voor de Kooy en de krijgsmacht.


Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 07/09/2024 | 16:28 uurMaar Naval News schrijft dat er 6 NH-90 helikopters bij komen, laat wel zien dat een duidelijk persbericht opstellen nog steeds te moeilijk is voor de voorlichting van defensie.

Zucht, defensie heeft geen aantal genoemd. Als ze dat wel hebben gedaan hebben ze echt geen 2 verschillende aantallen genoemd. Het is de pers die hier wat van verzint.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Kornet43 op 07/09/2024 | 16:28 uurMaar Naval News schrijft dat er 6 NH-90 helikopters bij komen, laat wel zien dat een duidelijk persbericht opstellen nog steeds te moeilijk is voor de voorlichting van defensie.

Op piloot en vliegtuig lees ik weer het volgende.

Ook zal een nog nader te bepalen NH90 NFH-helikopters worden bijbesteld. Het Defensie Helikopter Commando beschikt momenteel over negentien NH90 NFH's.

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2024/09/05/meer-f-35as-en-extra-nfh90s-naar-nederland/


Ik denk dat niemand het meer snapt?


Ace1

Citaat van: Sparkplug op 07/09/2024 | 16:17 uurDat is ook niet vreemd, omdat je via FMS (Foreign Military Sales) of de U.S. Army versie (UH-60M) of de U.S. Navy versie (MH-60R) kiest.

Via Sikorsky (Direct Commercial Sales) kun je afwijkende varianten gebaseerd op de S-70M kiezen.

De S-70M varianten was ik vergeten te benoemen maar deze zullen vast niet goedkoper zijn dan U.S. Army versie (UH-60M) of de U.S. Navy versie (MH-60R)?

Kornet43

Citaat van: Ace1 op 07/09/2024 | 09:26 uurOok het AD schrijft dat er 3 nieuwe NH90 helikopters komen.

De marine mag drie nieuwe helikopters aanschaffen en twee fregatten om onderzeeboten op te kunnen sporen. Daarnaast wordt fors geïnvesteerd in drones.

https://www.ad.nl/binnenland/leger-blijft-maar-nieuwe-spullen-kopen-naast-tanks-ook-zes-straaljagers-drie-helikopters-en-twee-fregatten~afc28ce2/
Maar Naval News schrijft dat er 6 NH-90 helikopters bij komen, laat wel zien dat een duidelijk persbericht opstellen nog steeds te moeilijk is voor de voorlichting van defensie.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 07/09/2024 | 12:50 uurKlopt als je Blackhawks of SeaHawks wilt kopen kun je maar een of twee versies krijgen.

Dat is ook niet vreemd, omdat je via FMS (Foreign Military Sales) of de U.S. Army versie (UH-60M) of de U.S. Navy versie (MH-60R) kiest.

Via Sikorsky (Direct Commercial Sales) kun je afwijkende varianten gebaseerd op de S-70M kiezen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.