Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

DiepFries

Poolse speciale eenheden van JW GROM willen ook de Vector. 2 plus optie voor 2.


https://milmag.pl/defenture-dla-jw-grom/

Flyguy


Citaat van: Ace1 op 23/07/2024 | 22:51 uurZolang er geen D brief naar de tweede kamer is verzonden moet je niet alles geloven.

Pas als er een gelikte render op defensie.nl staat is het zo ver.

silvester herc

Citaat van: Ace1 op 23/07/2024 | 22:51 uurZolang er geen D brief naar de tweede kamer is verzonden moet je niet alles geloven.
OK

Ace1

Citaat van: silvester herc op 23/07/2024 | 22:33 uurMet o.a de hulpschepen zijn ze al in een verder gevorderd stadium wie ze gaat bouwen de scheepswerven moeten onderling samen werken IHC Defence is al volop op zoek naar personeel ze zijn al veel verder als wij denken !

Zolang er geen D brief naar de tweede kamer is verzonden moet je niet alles geloven.

Ace1

Investeringsproject «Vervanging hulpvaartuigen» en koploperproject «Maritiem Masterplan»

Het «Maritiem Masterplan» is een project van de maritieme sector en de Ministeries van IenW, EZK en Defensie, en heeft als doel om betrouwbare, concurrerende en modulaire klimaatneutrale schepen te ontwikkelen, te bouwen en in stand te houden.7 Defensie verwerft met het project «Vervanging hulpvaartuigen» acht vaartuigen met klimaatneutrale technologie en heeft daarmee een voorbeeldfunctie en voortrekkersrol voor het «Maritiem Masterplan».

Het Maritiem Masterplan krijgt financiering uit het Nationaal Groeifonds maar voor de bouw van de hulpvaartuigen ontvangt Defensie daaruit geen bijdrage. In 2022 heeft Defensie besloten de extra kosten van het klimaatneutraal maken zelf te financieren. Het totale projectbudget ligt in de bandbreedte tussen de € 250 miljoen en € 1 miljard. De Nederlandse MMI gaat deze vaartuigen bouwen. De aard en omvang van het project bieden goede kansen voor brede samenwerking binnen de sector. Zoals vermeld in de B-brief zal Defensie de hulpvaartuigen aanbesteden bij de Nederlandse industrie met toepassing van artikel 346 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).8 De D-brief van dit project is voorzien voor 2025.

De acht nieuwe hulpvaartuigen hebben een gemeenschappelijk basisontwerp, maar krijgen uiteenlopende taken. Twee zeegaande vaartuigen zijn bedoeld voor hydrografische taken en de taken van het huidige torpedowerkschip. Twee andere zeegaande vaartuigen zijn bedoeld voor opleidingen en als ondersteuningsschip in de West. De vier overige vaartuigen zijn kleiner en zijn bedoeld voor duikwerkzaamheden. De acht vaartuigen zijn geschikt om te varen op zowel methanol als diesel en de vaartuigen zijn klimaatneutraal indien groen geproduceerde methanol wordt gebruikt. Groene methanol scheelt per jaar 13 kton minder CO2-uitstoot voor de acht vaartuigen gezamenlijk.

Dit project is innovatief omdat motoren met methanol-aandrijving voor dit type schepen nog niet zijn ontwikkeld. Defensie wordt hiermee launching customer voor deze technologie. Daarnaast gaat de leverancier niet alleen de schepen bouwen maar deze ook onderhouden. Dit vermindert de onderhoudstaken van de Koninklijke Marine en bij marineschepen is dat nog niet eerder op deze schaal gebeurd.

Defensie neemt samen met de kennisinstellingen MARIN en TNO en enkele marktpartijen deel aan het door EZK financieel gesteunde project MENENS. Dit project test in een fieldlab op zee een schip met diesel- en methanolaandrijving, de Fugro Pioneer. De Nederlandse Defensie Academie (NLDA) voert in dit kader samen met de TU Delft onderzoek uit naar twee verschillende types methanolmotoren en de integratie van deze motoren in het energiesysteem van een schip. De kennis uit het MENENS-project zorgt voor de benodigde technologie en beperkt de risico's voor Defensie en de industrie. Het project van de hulpvaartuigen kan de MMI een belangrijke impuls geven op het gebied van klimaatneutrale technologie en kan daarmee haar internationale marktpositie versterken.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27830-423.html

silvester herc

Citaat van: Ace1 op 23/07/2024 | 21:48 uurHet is een tender waarop scheepswerven kunnen inschrijven , wat inhoudt de goedkoopste scheepsbouwer die krijgt de order. De persoon die jouw insite informatie gaf heeft waarschijnlijk niet begrepen dat IHC mee wilt doen aan de tender? IHC maakt verlies en de andere 3 scheepswerven maken winst. Wat voor les kunnen we daaruit trekken? Bij Damen, Thecla Bodewes Shipyards en Neptune Marine is de eigenaar zelf de directeur en die nemen snellere beslissingen om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen en deze bedrijven doen ook aan overnames.er


https://marineschepen.nl/nieuws/Rond-vervanging-hulpvaartuigen-is-het-stil-140223.html
Met o.a de hulpschepen zijn ze al in een verder gevorderd stadium wie ze gaat bouwen de scheepswerven moeten onderling samen werken IHC Defence is al volop op zoek naar personeel ze zijn al veel verder als wij denken !

Ace1

#2264
Citaat van: silvester herc op 23/07/2024 | 21:07 uurWat ik van insite informatie weet IHC gaat vanaf 2027 Marine  schepen bouwen  het zal vermoedelijk wel om de hulpschepen zijn dat zij hij er niet bij dat Neptune de casco bouw gaat doen zal mij niks verwonderen mijn zoon heeft ook bij IHC Krimpen gewerkt moest er na de zoveelste reorganisatie de werf verlaten en heeft ook nog voor Neptune gewerkt en bij de Merwede ook aan de MRV Canterbury geerkt als hij de kans krijgt wil hij weer terug naar de casco bouw vooral hoopt hij weer aan Marine schepen te werken want daar kan men ook aardig grote schepen bouwen al is het afwachten of de casco bouw niet  weer richting het buitenland veverdwijnt!!

Het is een tender waarop scheepswerven kunnen inschrijven , wat inhoudt de goedkoopste scheepsbouwer die krijgt de order. De persoon die jouw insite informatie gaf heeft waarschijnlijk niet begrepen dat IHC mee wilt doen aan de tender? IHC maakt verlies en de andere 3 scheepswerven maken winst. Wat voor les kunnen we daaruit trekken? Bij Damen, Thecla Bodewes Shipyards en Neptune Marine is de eigenaar zelf de directeur en die nemen snellere beslissingen om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen en deze bedrijven doen ook aan overnames.


https://marineschepen.nl/nieuws/Rond-vervanging-hulpvaartuigen-is-het-stil-140223.html

silvester herc

Wat ik van insite informatie weet IHC gaat vanaf 2027 Marine  schepen bouwen  het zal vermoedelijk wel om de hulpschepen zijn dat zij hij er niet bij dat Neptune de casco bouw gaat doen zal mij niks verwonderen mijn zoon heeft ook bij IHC Krimpen gewerkt moest er na de zoveelste reorganisatie de werf verlaten en heeft ook nog voor Neptune gewerkt en bij de Merwede ook aan de MRV Canterbury geerkt als hij de kans krijgt wil hij weer terug naar de casco bouw vooral hoopt hij weer aan Marine schepen te werken want daar kan men ook aardig grote schepen bouwen al is het afwachten of de casco bouw niet  weer richting het buitenland veverdwijnt!!

Parera

Citaat van: Flyguy op 23/07/2024 | 14:47 uurModulebouw via kleinere Nederlandse werven wordt naar gekeken voor toekomstige projecten, zoals FUAD. Zeker met het gezeik in de zwarte zee. Voor ASWF komt het te vroeg.

Dat zijn net de projecten waar ik het voor zou willen zien! Het ASWF misschien als we er nog bij bestellen maar niet voor de schepen 1 t/m 4 helaas.

Flyguy

Modulebouw via kleinere Nederlandse werven wordt naar gekeken voor toekomstige projecten, zoals FUAD. Zeker met het gezeik in de zwarte zee. Voor ASWF komt het te vroeg.

Ace1

#2260
Citaat van: Parera op 22/07/2024 | 22:19 uurIk zou het graag zien dat we bij de nieuwe projecten Damen Naval samen met o.a. Royal IHC en misschien ook wel Neptune Marine de bouw zien uitvoeren van de verschillende schepen.

Door de modules te produceren op de verschillende werven en deze via vrachtschepen naar de locatie te brengen waar het schip geassembleerd word. En of dit nu Den Helder, Vlissingen , Rotterdam of waar dan ook is dat maakt niet uit. De slipway hal kan gebruikt worden om grotere romp modules te produceren en deze te water te laten om vervolgens te slepen naar de andere locatie.

De bouw van de korvetten voor Indonesië en de Fregatten voor Marokko gebeurde ook in Vlissingen, De Schelde bestelde module rompgedeeltes bij kleinere scheepswerven in Nederland en de directie van Amels  (Damen Yachting) was nieuwsgierig naar de kwaliteit daarvan. Tot hun verbazing was de bouwkwaliteit heel goed want als de modules tegen elkaar gelast werden hoefde men niets bij te plamuren. De directie van Amels ( Damen Yachting) besloot voor toekomstige jachten om geen Modules meer te laten bouwen bij Damen Galati, wel was het bouwen van modules in Nederland duurder. En Modules kunnen ook per binnenvaartschip worden aangevoerd in Nederland.

Parera

#2259
Citaat van: Ace1 op 22/07/2024 | 21:45 uurDat zeg ik niet maar waarschijnlijk moet je dan gaan investeren om er een droogdok van te maken. dan is nieuwbouw in Den Helder goedkoper.

Kan me voorstellen dat Neptune Marine bij een faillissement van IHC wel geïnteresseerd is om een scheepswerf over te nemen. Men heeft al eerder een scheepswerf in Hardinxveld-Giessendam overgenomen van IHC daar is de Canterbury voor Nieuw-Zeeland gebouwd.

Overigens is ook de romp van Ex-Hr.MS. Amsterdam gebouwd op de werf waar nu Neptune Marine zit.


Ja dat zal goedkoper zijn, maar ik denk dat we nieuwbouw op een andere manier moeten zien de komende jaren.
Zoals we hebben gezien bij de modulaire bouw van de Holland klasse is het goed mogelijk om delen van de schepen op andere locaties te bouwen. Ik kan geen foto's terug vinden van de bouw van de Holland klasse, maar we hebben een recenter voorbeeld van een schip dat op 2 plekken gebouwd werd.


SIGMA 10514 POLA voor Mexico.




Ik zou het graag zien dat we bij de nieuwe projecten Damen Naval samen met o.a. Royal IHC en misschien ook wel Neptune Marine de bouw zien uitvoeren van de verschillende schepen.

Door de modules te produceren op de verschillende werven en deze via vrachtschepen naar de locatie te brengen waar het schip geassembleerd word. En of dit nu Den Helder, Vlissingen , Rotterdam of waar dan ook is dat maakt niet uit. De slipway hal kan gebruikt worden om grotere romp modules te produceren en deze te water te laten om vervolgens te slepen naar de andere locatie.

Ace1

#2258
Citaat van: Parera op 22/07/2024 | 05:56 uurIk was toch mis.
Ze hebben slechts 1 overdekte slipway niet echt een droogdok, de andere is een productie hal aan het water. Maar dit betekend niet dat ze geen productie capaciteit kunnen hebben voor (marine)schepen of modules hiervan.

Dat zeg ik niet maar waarschijnlijk moet je dan gaan investeren om er een droogdok van te maken. dan is nieuwbouw in Den Helder goedkoper.

Kan me voorstellen dat Neptune Marine bij een faillissement van IHC wel geïnteresseerd is om een scheepswerf over te nemen. Men heeft al eerder een scheepswerf in Hardinxveld-Giessendam overgenomen van IHC daar is de Canterbury voor Nieuw-Zeeland gebouwd.

Parera

Citaat van: Ace1 op 21/07/2024 | 22:00 uurKom maar met de links dan.

Ik was toch mis.
Ze hebben slechts 1 overdekte slipway niet echt een droogdok, de andere is een productie hal aan het water. Maar dit betekend niet dat ze geen productie capaciteit kunnen hebben voor (marine)schepen of modules hiervan.

https://www.royalihc.com/about-us/our-shipyards-and-capacity-centres/shipyard-and-slipway-krimpen-aan-den-ijssel




Ace1

Citaat van: Parera op 21/07/2024 | 21:46 uurZe hebben 2 overdekte droogdokken.

Kom maar met de links dan.