Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

Parera

F127 class frigates – progress in process and design visible

https://www.hartpunkt.de/fregatten-der-klasse-f127-fortschritte-im-prozess-und-beim-design-erkennbar/

De Duitsers overwegen een ander CMS naast AEGIS. Het AEGIS zal de AAW en BMD op zich nemen en het 2e systeem de rest. Op dit moment zijn er 3 opties die op tafel liggen:
- Thales Tacticos (F-126)
- Saab 9VL ( F-123 MLU)
- LM CMS 330 ( Canadese Type 26)

Harald

Citaat🇩🇪-🇳🇴 Vertragsschluss "SuperSonic Strike Missile": Neuentwicklung eines Überschall-#Lenkflugkörper|s mit großer Reichweite, der ab 2035 auf den neuen Fregatten #F126 zur Bekämpfung von Seezielen eingesetzt werden soll.
https://x.com/BaainBw/status/1811726618383003653?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1811726618383003653%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

SuperSonic Strike Missile für neue Fregatten F126 in der Entwicklung
https://www.presseportal.de/pm/147341/5822045

Ace1

Citaat van: Harald op 12/07/2024 | 08:31 uur:omg:  :confused:  :dead:

German Navy battles floppy disk foe in frigate modernization

The German Navy's modernization efforts for its Brandenburg-class frigates have hit a surprising snag – the outdated data acquisition system still relies on 8-inch floppy disks.



The Brandenburg-class, also known as the F123-class, consists of four frigates commissioned between 1994 and 1996. These 138-meter vessels were originally tasked with anti-submarine warfare (ASW) but also contribute to local air defense, tactical command, and surface-to-surface warfare. These vessels carry a primarily anti-submarine warfare (ASW) armament, including torpedoes, a helicopter deck, and a powerful sonar suite. They are currently the mainstay of the German surface fleet alongside the newer F124 Sachsen-class frigates.

In 2021, the German Navy initiated a comprehensive modernization program for the F123 frigates. The focus lies on upgrading weapon systems and control functionalities, with Saab acting as the lead contractor. This project aims to extend the operational life of the frigates until the next-generation F126 class enters service.

While weapon technology receives a modern overhaul, a significant portion of the existing operational technology will be retained. Herein lies the unexpected challenge: the critical data acquisition system, responsible for controlling core functions like propulsion and power generation, still relies on antiquated 8-inch floppy disks.

Recognizing the incompatibility of modern systems with these legacy floppy drives, the German Federal Office for Equipment, Information Technology and Use of the Bundeswehr (BAAINBw) has issued a unique tender. They seek a solution through the development and integration of an emulator storage system. This system must be compatible with the three-decade-old floppy disk technology and seamlessly integrate with the existing infrastructure while replicating the functionality of the original drives. Essentially, the new system needs to act as a digital bridge between the legacy technology and the demands of modern operations.

The modernization of the F123 frigates serves as a stopgap measure while the German Navy awaits the arrival of the F126 class. The keel-laying ceremony for the first of these new frigates, designed from the ground up with modern technology, took place in June 2024.

https://alert5.com/2024/07/12/german-navy-battles-floppy-disk-foe-in-frigate-modernization/

https://www.golem.de/news/brandenburg-klasse-deutsche-marine-braucht-neue-8-zoll-floppys-fuer-fregatten-2407-186927.html

Is DMO of DMI hier ook tegen aangelopen bij de MLU van de Alkmaar klasse, de MLU van het M Fregat, de MLU van de Walrus klasse en de MLU van de Rotterdam?

Harald

CitaatGeplande FMS-lijst van de BAAINBw, vanaf 2 maanden geleden:
- AEGIS
- SPY-6/7
- ESSM Block 2
- SM-2IIIC
- SM-6
- Tomahawk

en NSM (later 3SM) en RAM Block 2

CitaatIn het huidige ontwerp zijn 64 cellen ingesteld, het absolute minimum in het begin was 32 cellen

CitaatIn het najaar zal de vraag over de VLS-cellen en Tomahawk interessant zijn. SM-2 IIIC moet worden gebruikt, SM-6 zou wenselijk zijn, maar is duurder. De selectie voor de speciale BMD-raket zal spannend zijn. Hier zullen PAC-3 MSE en HYDEF/HYDIS waarschijnlijk transatlantisch tegenover elkaar staan. Het voordeel van de PAC-3 zal waarschijnlijk zijn dat hij VLS/AEGIS-compatibel zal zijn tot de eerste staalsnede voor een F127. De kosten van SM-6 en PAC-3 MSE zijn echter absurd.

Dus eerst de Amerikaanse "vuurpijlen" en later wil Duitsland ook Duitse / Europese typen, zoals : Iris-T SLM, HYDEF/HYDIS en 3SM
en alle 3 de typen moeten nog ontwikkeld worden, waarbij Iris-T het snelst geïntegreerd kan worden, maar moet wel in de Mk41 passen en kunnen communiceren met Aegis.   

IRIS-T SLX wordt ook door het Duitse Diehl ontwikkeld als optie

Europeese ontwikkelingsprogramma :
HYDEF hypersonic interceptor program     https://www.occar.int/our-work/programmes/hydef
Hypersonic Defence Interceptor Study (HYDIS)     https://www.occar.int/our-work/programmes/hydis-programme

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 12/07/2024 | 08:45 uurIk ben erg benieuwd naar de NL FUAD ontwikkelingen.
Ik zie geen enkele kans dat er toch nog een gezamenlijk initiatief wordt ondernomen door Duitsland en Nederland. Kansloos, jammer. Duitsland heeft bewust een ander pad gekozen.   

Duitslabd heeft zeker een ander pad gekozen en als wij niet doorbouwen, het zei door eigen- of export orders, dan komt onze marinebouw in 'slecht weer' in de jaren veertig nadat alle nieuwbouwprojecten zijn afgeleverd.

Een ASWF vervanger, bij ongewijzigde situatie, komt pas in beeeld rond 2060.

Huzaar1

Gefaal dit, allemaal jaren van de voren al hartstikke duidelijk en het is makkelijk te ondervangen om van het medium 'floppy' af te komen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Harald op 12/07/2024 | 08:31 uur:omg:  :confused:  :dead:

German Navy battles floppy disk foe in frigate modernization

The German Navy's modernization efforts for its Brandenburg-class frigates have hit a surprising snag – the outdated data acquisition system still relies on 8-inch floppy disks.



The Brandenburg-class, also known as the F123-class, consists of four frigates commissioned between 1994 and 1996. These 138-meter vessels were originally tasked with anti-submarine warfare (ASW) but also contribute to local air defense, tactical command, and surface-to-surface warfare. These vessels carry a primarily anti-submarine warfare (ASW) armament, including torpedoes, a helicopter deck, and a powerful sonar suite. They are currently the mainstay of the German surface fleet alongside the newer F124 Sachsen-class frigates.

In 2021, the German Navy initiated a comprehensive modernization program for the F123 frigates. The focus lies on upgrading weapon systems and control functionalities, with Saab acting as the lead contractor. This project aims to extend the operational life of the frigates until the next-generation F126 class enters service.

While weapon technology receives a modern overhaul, a significant portion of the existing operational technology will be retained. Herein lies the unexpected challenge: the critical data acquisition system, responsible for controlling core functions like propulsion and power generation, still relies on antiquated 8-inch floppy disks.

Recognizing the incompatibility of modern systems with these legacy floppy drives, the German Federal Office for Equipment, Information Technology and Use of the Bundeswehr (BAAINBw) has issued a unique tender. They seek a solution through the development and integration of an emulator storage system. This system must be compatible with the three-decade-old floppy disk technology and seamlessly integrate with the existing infrastructure while replicating the functionality of the original drives. Essentially, the new system needs to act as a digital bridge between the legacy technology and the demands of modern operations.

The modernization of the F123 frigates serves as a stopgap measure while the German Navy awaits the arrival of the F126 class. The keel-laying ceremony for the first of these new frigates, designed from the ground up with modern technology, took place in June 2024.

https://alert5.com/2024/07/12/german-navy-battles-floppy-disk-foe-in-frigate-modernization/

https://www.golem.de/news/brandenburg-klasse-deutsche-marine-braucht-neue-8-zoll-floppys-fuer-fregatten-2407-186927.html
Hadden ze bij de P3 Orions niet zo'n zelfde probleem deze bleek vaak nog ringkern geheugen te hebben, probleem is niet de nieuwe hardware maar vindt nog maar eens een programmeur die de software kan aanpassen aan moderne standaarden.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/07/2024 | 15:24 uurVooralsnog ben ik niet onder de indruk van dit 10.000 ton zware fregat, als de geruchtenmachine waar is dan lijkt FuAD het meer interessante schip te worden....

We gaan het zien.

Ik ben erg benieuwd naar de NL FUAD ontwikkelingen.
Ik zie geen enkele kans dat er toch nog een gezamenlijk initiatief wordt ondernomen door Duitsland en Nederland. Kansloos, jammer. Duitsland heeft bewust een ander pad gekozen.   

Harald

 :omg:  :confused:  :dead:

German Navy battles floppy disk foe in frigate modernization

The German Navy's modernization efforts for its Brandenburg-class frigates have hit a surprising snag – the outdated data acquisition system still relies on 8-inch floppy disks.



The Brandenburg-class, also known as the F123-class, consists of four frigates commissioned between 1994 and 1996. These 138-meter vessels were originally tasked with anti-submarine warfare (ASW) but also contribute to local air defense, tactical command, and surface-to-surface warfare. These vessels carry a primarily anti-submarine warfare (ASW) armament, including torpedoes, a helicopter deck, and a powerful sonar suite. They are currently the mainstay of the German surface fleet alongside the newer F124 Sachsen-class frigates.

In 2021, the German Navy initiated a comprehensive modernization program for the F123 frigates. The focus lies on upgrading weapon systems and control functionalities, with Saab acting as the lead contractor. This project aims to extend the operational life of the frigates until the next-generation F126 class enters service.

While weapon technology receives a modern overhaul, a significant portion of the existing operational technology will be retained. Herein lies the unexpected challenge: the critical data acquisition system, responsible for controlling core functions like propulsion and power generation, still relies on antiquated 8-inch floppy disks.

Recognizing the incompatibility of modern systems with these legacy floppy drives, the German Federal Office for Equipment, Information Technology and Use of the Bundeswehr (BAAINBw) has issued a unique tender. They seek a solution through the development and integration of an emulator storage system. This system must be compatible with the three-decade-old floppy disk technology and seamlessly integrate with the existing infrastructure while replicating the functionality of the original drives. Essentially, the new system needs to act as a digital bridge between the legacy technology and the demands of modern operations.

The modernization of the F123 frigates serves as a stopgap measure while the German Navy awaits the arrival of the F126 class. The keel-laying ceremony for the first of these new frigates, designed from the ground up with modern technology, took place in June 2024.

https://alert5.com/2024/07/12/german-navy-battles-floppy-disk-foe-in-frigate-modernization/

https://www.golem.de/news/brandenburg-klasse-deutsche-marine-braucht-neue-8-zoll-floppys-fuer-fregatten-2407-186927.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Vooralsnog ben ik niet onder de indruk van dit 10.000 ton zware fregat, als de geruchtenmachine waar is dan lijkt FuAD het meer interessante schip te worden....

We gaan het zien.

Harald

German F127 AAW Frigate Takes Shape Through US DoD Contract Solicitation And New TKMS Design

TKMS shows notional Sachsen-class replacement with beefy armament. US DoD sets stage for AEGIS-integration.

The German F127 next generation AAW frigate is slowly taking shape. The DoD initiated first steps for a possible acquisition of the AEGIS combat management system and associated hardware. Furthermore German builder Thyssen Krupp Marine Systems (TKMS) has provided more details on the related A-400 AMD baseline design. The German Navy intends to build up to six F127 AAW frigates. The ships will replace the current three F124 combatants known in service as the Sachsen-class.




NAVSEA solicitation for AEGIS-integration on F127
The US Navy NAVSEA office on July 02 released a pre-solicitation document regarding AEGIS-integration for a variety of platforms including the future German F127 frigate via the SAM.gov government contracting platform. The document itself does not reveal any substantial information on F127. However, the solicitation seeks contractors capable of providing on-site ship integration work and testing for the "future AEGIS based surface combatant F127 ship class".

The request is part of a wider tender also concerning AEGIS Ashore-facilities and Spanish naval combatants. Notably, while the document seeks builders to be capable of travelling to Cadiz in support of Navantia as builder for Spanish hulls, it does not out identify particular German locations such as Kiel, home of German yard TKMS. The reason for this is likely that the German effort around F127 has not yet nominally selected a builder with associated work locations.

MEKO A-400 AMD as TKMS baseline for new frigate
In related news TKMS released more substantial information on what the builder calls the A-400 Air Missile Defense (AMD) frigate. The design itself does not represent the precise configuration preferred by the German Navy for F127. Nevertheless TKMS promotes the ship as baseline configuration for a bid by TKMS to build the F124-successor.


The A-400 AMD includes typical MEKO traits such as the two island separation for improved damage resilience and redundancy.

The MEKO A-400 AMD design has a displacement of 10,000 tons. The hull length is 160 m with a beam of 21 m and a draft of 5.5 m. These figures represent a very notable size increase over the company's existing F125 design, promoted for export as MEKO A 400. Propulsion is not specified but appears to feature two gas turbines and two diesel engines. This arrangement allows a top speed of 32 knots. The range is 4,000 nautical miles with an endurance of more than 30 days.

AEGIS is the specified combat management system. A-400 AMD features four large AESA panels resembling Raytheon's AN/SPY-6, in addition to smaller panels for a possible X-band AESA. Selection of AN/SPY-6 by TKMS stands in contrast to Lockheed Martin's AN/SPY-7. The Lockheed Martin-developed radar is used by the Spanish F110-frigate. Canada also selected the system for their new "River"-class destroyer, known as the Canadian Surface Combatant (CSC).



TKMS notably makes no mention of the CMS-330 combat management system. German media previously reported Berlin was evaluating the Lockheed Martin Canada-designed CMS-330. A key motivation would be to more easily integrate further non-US sourced weaponry and equipment. Canada earlier selected CMS-330 among other things for integrating Sea Ceptor SAM on the CSC. However, the most recent government-issued fact sheet on the River-class appears to have dropped Sea Ceptor. Instead the Canadian design now uses the RIM-116 RAM. Unlike Sea Ceptor RAM is already integrated with AEGIS on American and foreign naval combatants. It is not clear at present whether the publication made a mistake or represents a change in specification for the Canadian destroyer design.

MEKO design to double VLS count compared to F124
For armament the TKMS-design offers 64 cells for the Mk 41 VLS, set up in two groups of 32 cells on the bow and amidships. The ship also carries two quadruple box launchers for eight rounds of the Naval Strike Missile (NSM), the new standard frigate ASuW armament of the German Navy. In addition two 21 round Mk 144 launchers for RAM sit ahead of the bridge and on the hangar, which accommodates two helicopters. Gun armament includes a 127 mm gun forward, medium calibre autocannons amidships and remote controlled machine guns forward and aft.

Last but not least the design includes notable innovations such as two laser weapons forward and aft. The turrets resemble Rheinmetall's DEW prototype for close range air defence. The ship also features an "inverted bow"-design similar to the American Zumwalt-class destroyer and an increasing number of foreign designs. Nevertheless, as noted, A-400 AMD as advertised does not resemble the final configuration for the German F127 AAW frigate. Therefore more unusual design traits may not make it into the final design selected by Germany. Armament may also change, including the number of VLS-cells or the suggested radar-configuration.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/07/german-f127-aaw-frigate-takes-shape/#prettyPhoto

Harald

als ik het zo beluister wil Duitsland wel inzetten op Iris-T op hun nieuwe schepen, zowel type SLM als SLX
Moet nog wel geïntegreerd worden de de Amerikaanse Mk41 VLS systeem als straks in het toekomstige Aegis systeem.

Diehl will Iris-T SLM auf Fregatte F125 einsetzen
https://www.hartpunkt.de/diehl-will-iris-t-slm-auf-fregatte-f125-einsetzen/

Mehr Reichweite für die Luftverteidigung mit IRIS-T SLX
https://defence-network.com/reichweite-luftverteidigung-iris-t-slx/




Harald

Duitse problemen met radar vervanging F124 !

Even een aantal quotes/info van een Duits forum, zie hier onder, zoals ik het ook bekijk is de keuze van de overstap van Thales naar de Amerikaanse Aegis radar door de Duitsers eigenlijk een drogreden want door nalatigheid in onderhoud, budgetproblemen, uitstel van updates dat de wapensystemen en sensoren "niet" goed met elkaar communiceren.
Men denk dat door te kiezen voor het Amerikaanse systeem dat deze problemen niet gaan voorkomen.

Het lijkt me eerder een sigaar uit eigen doos en door eigen eigenschuld zijn deze problemen ontstaan.

Het rare is nu wel (vind ik) de Duitse keus nu voor Aegis Radar/systemen, maar de Duitsers willen wel graag hun eigen IRIS-T Naval variant introduceren. Deze moet ook geintegreerd worden in Aegis.

En er zijn dus grote problemen met de vervangende radar (Duits/Israelisch) op de F124 klasse, vertragingen. De radars op de F124 is eigenlijk grondgeboden type, welke gekozen zijn na de order voor 4 stuks in het HADR NF prgramma.
https://www.hensoldt.net/news/hensoldt-wins-contract-for-german-airspace-surveillance/

CitaatIn 2018 zou de Bundeswehr hebben besloten de fregatten van de F124-klasse niet dienovereenkomstig te upgraden. Zie ook DMKN uit 2019.
https://dmkn.de/wp-content/uploads/2019/12/Radar-F124.pdf

CitaatDe vervanging van SMART-L door een product van ELTA werd in 2021 bezegeld. Het project loopt nu erg achter op schema; de eerste van de drie fregatten had eigenlijk dit jaar 2024 moeten worden uitgerust.

Vermoedelijk probleem ; De radar zelf is veel te groot voor het schip (het is een landradar, moet zeegehard zijn en is dan ca. 25% groter en zwaarder dan zijn voorganger aan boord) en geeft sterke signalen bij het draaien onder zeeomstandigheden Verschillen in gewichtsverdeling die de zeewaardigheid beïnvloeden en wijzigingen in de automatische zeecontroles vereisen.

CitaatOver het leeftijdsprobleem radar systeem ;

De functionele keten: breedbandsensor SMART-L / vuurleidingssysteem APAR / wapeninzetsysteem CDS F124 / raket SM-2 is eind jaren 90 state-of-the-art. Veroudering begon hier op te treden toen het in 2005 in gebruik werd genomen en is de afgelopen bijna twintig jaar toegenomen. Tegen deze achtergrond doen de marine en vooral de bemanning uitstekend werk.

Om veroudering uit te bannen

Overeenkomstige initiatieven van de marine uit 2006 werden bij de hervorming van de Bundeswehr in 2011 afgewezen en in 2013 opnieuw ingediend. Volgens de Functional Capability Requirement (FFF) ObsWuF LV F124 zouden de meeste van deze verouderingen tegen 2019 geëlimineerd moeten zijn. Andere prioriteiten vanwege een gebrek aan financiering hebben dit project echter vertraagd, evenals verkeerde beslissingen met betrekking tot de oplossing als geheel. In 2021 werd een contract gesloten met Hensoldt dat voorzag in een Israëlische langeafstandsradar ter vervanging van de Nederlandse SMART-L. De integratie hiervan in het Nederlandse AAW-systeem (luchtverdediging) is echter "uitdagend" gebleken. Zo complex dat we momenteel kijken naar een gedeeltelijke implementatie die pas in 2027 begint, wat onvermijdelijk een negatief effect zal hebben op de meeste andere verouderingsprocessen.

De Nederlanders hebben de SMART-L vervangen door een geheel nieuwe radar, de SMART-L MM/N. Eind 2017 was de eerste nieuwe radar gereed. De Zeven Provincies waren de eersten die op de 21e LCF ontvingen. Maart 2019. Zoals inmiddels bekend heeft de LCF een APAR Block 2 nodig voor volledig ESSM Block 2 gebruik.

Master Mack

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/07/2024 | 13:55 uurVanuit de kombuis: FuAD wordt meer capabel dan F127 (als het tKMS concept wordt gebouwd zoals hier weergegeven).
Top. Ben benieuwd naar nieuwe Renders.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 05/07/2024 | 14:10 uurOk, goed nieuws uit de kombuis  ;)
Laten we het eten, dan maar snel opeten, zolang het warm is en snel doorpakken, hoe eerder het opgeschept wordt hoe beter.  8)  :big-smile: 
Niet te lang wachten, koude prak is niks   

Als we de planning willlen halen, dan zullen we moeten doorpakken en nu, met het huidige pro def sentiment, is het ijzer heet genoeg om te smeden (zeker met de gedachte dat deze order, in aanschaf, een vermoedelijk hoger aanschafkostenplaatje zal laten zien dan 4 Orka klasse onderzeeboten).