NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Master Mack

Was laatst op de Kooy onze NH90's doen het best goed alleen is er dringend behoefte aan extra crews en als de vloot volgens plan wordt uitgebreid extra NH-90s dus ook dit ziet er goed uit. Ook het nieuwe gebouw/hangaar wat er op de kooy bij gaat komen ziet er strak uit.

Ace1

Citaat van: Lynxian op 05/09/2024 | 15:21 uurMaakt dit uit? (Is er kwaliteitsverschil?)

De huidige NH90's komen bij Leonardo (voorheen Agusta Westland) vandaan. Er waren afspraken gemaakt over compensatie orders waar men zich niet aan hield. Verder hadden de eerste NH90's behoorlijke kinderziektes. Ik heb weleens van iemand gehoord dat de NH90's die bij Airbus helikopters Duitsland vandaan kwamen beter van kwaliteit waren of dit ook zo is in de praktijk durf ik niet te zeggen.

Kornet43

Citaat van: Ace1 op 05/09/2024 | 15:16 uurDe NH90's die Defensie gaat aanschaffen waar gaan die geproduceerd worden, Airbus Helicopters Duitsland, Airbus Helicopters Frankrijk of Leonardo Italië?
Italië.

Lynxian

Citaat van: Ace1 op 05/09/2024 | 15:16 uurDe NH90's die Defensie gaat aanschaffen waar gaan die geproduceerd worden, Airbus Helicopters Duitsland, Airbus Helicopters Frankrijk of Leonardo Italië?
Maakt dit uit? (Is er kwaliteitsverschil?)

Ace1

De NH90's die Defensie gaat aanschaffen waar gaan die geproduceerd worden, Airbus Helicopters Duitsland, Airbus Helicopters Frankrijk of Leonardo Italië?

Huzaar1

Citaat van: Lex op 25/08/2024 | 00:06 uurGezien de snelheid van reactie, lijkt het mij raadzaam de reactie raadzaam te onderbouwen.

Onderbouwen? Wat er staat is duidelijk dunkt me.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 24/08/2024 | 23:55 uurDit is pas ioc niveau. Zal nog even duren voordat ze foc zijn. En dan zie ik de bestelorders weer komen.
Clas CDS, en snel.
Gezien de snelheid van reactie, lijkt het mij raadzaam de reactie raadzaam te onderbouwen.

Huzaar1

Dit is pas ioc niveau. Zal nog even duren voordat ze foc zijn. En dan zie ik de bestelorders weer komen.

Clas CDS, en snel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Sparkplug op 24/08/2024 | 22:46 uurNieuws over 860 Squadron in Onze Luchtmacht nr. 4, augustus 2024. 860 Squadron heeft dit jaar de IOC-status in amfibische operaties behaald. 300 Squadron zal voor amfibische operaties nog tot eind 2025 ondersteunen. In 2026 moet 860 Squadron de FOC-status hebben behaald. Persoonlijke bezetting van 860 Squadron is nog steeds een aandachtspunt. Afgelopen maart was het squadron tussen de 60 en 75 procent gevuld.
Dit geheel verbaasd mij niet. Vanuit de Kluchtmacht is er van begin af aan lobby anti NH-90 geweest. Zie daarvoor de diverse berichten vanuit de Kamer.
In de tweestrijd DHC luchtmacht en marine spelen een veelvoud van zaken.
Ik hoop dat alle berichtgeving over het dienstjaar ook gunstig zullen uitvallen voor de MLD

Sparkplug

Nieuws over 860 Squadron in Onze Luchtmacht nr. 4, augustus 2024. 860 Squadron heeft dit jaar de IOC-status in amfibische operaties behaald. 300 Squadron zal voor amfibische operaties nog tot eind 2025 ondersteunen. In 2026 moet 860 Squadron de FOC-status hebben behaald. Persoonlijke bezetting van 860 Squadron is nog steeds een aandachtspunt. Afgelopen maart was het squadron tussen de 60 en 75 procent gevuld.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Een blik op de nieuwste Airbus NH90, de Sea Tiger van de Duitse Marine

16 jul 2024 Categorie: Documentatie, NH-90, Nieuws


Een blik op de nieuwste Airbus NH90, de Sea Tiger van de Duitse Marine

De MRFH (Multi-Role Frigate Helicopter) Sea Tiger is een NH90 speciaal ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften van de Duitse marine. In totaal zijn er 31 marine helikopters besteld, met een missiesysteem gericht op anti-onderzeeër en anti-oppervlakte oorlogsvoering. Op weg naar ingebruikname in 2025 is zojuist een belangrijke stap gezet met een acht weken durende testcampagne die plaatsvond van februari tot april 2024.

Diep gaan
"Voor deze campagne hebben we het eerste productievliegtuig gebruikt dat is uitgerust met het volledige missiesysteem dat door de Duitse marine zal worden gebruikt", legt Ingo Bayer, senior manager van het Sea Tiger-programma, uit. "Het meeste werk richt zich op het gebruik van Thales' Flash Sonics-dipping-sonar in combinatie met de inzet van actieve en passieve akoestische zeeboeien. Het gebruik van onderwaterdoelen stelde ons in staat om de correcte werking van de detectieapparatuur te testen in realistische omstandigheden. We werkten nauw samen met de Franse marine en de mogelijkheden die haar faciliteiten in Toulon boden", merkt Bayer op.

De aanwezigheid van de nodige waterdieptes in de Middellandse Zee is essentieel was voor het volledig testen van de sonar. Vluchten met bevestigde torpedo's werden ook gebruikt om te controleren of het wapen correct communiceerde met het missiesysteem van de helikopter. "Door de torpedo's te dragen, konden we ook een reeks manoeuvreerbaarheidstest en vluchtlimiettests uitvoeren met de externe ladingen. Er werden ook vluchtproeven uitgevoerd met de MARTE ER anti-oppervlakteraket van MBDA, een wapen dat is gekwalificeerd op de NH90's van de Qatar."



Vertrouwen en samenwerking
In overeenstemming met de regels voor dit type test werd de helikopter in handen gegeven van een piloot van Airbus Helicopters, met een waarnemende piloot van de Duitse marine in de rechter cockpitstoel. Het principe was hetzelfde in de cabine, met één console bezet door een operator van Airbus Helicopters en de andere door de Duitse marine. Ook op de grond werkten Duitse technici samen met de collega's van Airbus.

De uitstekende beschikbaarheid van de helikopter tijdens de ongeveer 50 vlieguren die we hebben gemaakt, zorgde ervoor dat we ons konden houden aan het testplan dat was opgesteld. Alle ogen zijn nu gericht op het Duitse Nordholz, waar een demonstratie zal plaatsvinden, de laatste grote kwalificatiestap voordat de leveringen in 2025 beginnen.

Een demo van A tot Zee
Van juni tot half augustus 2024 zal een Sea Tiger worden ingezet vanaf de basis Nordholz met een volledige demonstratie van al zijn operationele capaciteiten. De helikopter zal een operationeel vluchtprofiel volgen van A tot Z, met sonaractiviteit en gesimuleerd afvuren van torpedo's en raketten. Dit type test is nog nooit eerder uitgevoerd op een helikopter en zal de integratie van de verschillende boordapparatuur binnen een uitgebreid missiescenario demonstreren.





https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=d7H2C7C4&sub=logboek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Master Mack

Volgensmij hadden we het er al over gehad dat je niet nog meer heli typen moet willen hebben binnen onze krijgsmacht.
Lijkt mij het logisch om een klein aantal extra NH-90'S aan te schaffen en verder UAV vaste vleugel en Heli typen aan te schaffen.
Chinooks uitrusten met een grijp systeem zodat een klein aantal wel af en toe op de grote vliegdekken kan landen moet toch kunnen lijkt mij

Harald

Citaat van: Master Mack op 08/07/2024 | 16:22 uurIk denk dat als we nu de specialisme concentreren, dus alle NH-90 helikopters op de Kooy. En we gaan kijken wat we binnen de nieuwe vloot mee kunnen nemen moeten we dan niet het aantal NH-90's verhogen met pak hem beet vervangen van de verongelukte heli plus 4 tot 6 extra. Dus 26 NH-90 en de 14 Caracal zit je op 40 inzetbare maritieme Heli's en dan nog een aantal Chinooks maritiem geschikt maken dan kom je ergens.

Citaat van: Enforcer op 05/07/2024 | 15:58 uurWaarom zouden ze deze willen naast de Caracal?

NH90 puur houden voor de KM en ASW rol

Het is de vraag of Caracal ook nog uitgevoerd gaat worden met bewapening ? zoals bijvoorbeeld minigun, 20mm, 70mm ongeleide raketten ?

Zo niet, dan zou misschien een kleine helicopter in gunship uitvoering kunnen als begeleiding van Caracals of je moet de Apaches meenemen.

Maar Chinooks en Apaches zijn niet echt maritiem inzetbaar.
Dan ook naar gebruik straks op de LPX/ATS schepen. De Caracals zijn wel te gebruiken. Misschien een grote UAV zoals een Bell V-247 een interessante optie om straks naast NH90 bij de KM ingezet te worden, voor verschillende taken.   

Master Mack

Ik denk dat als we nu de specialisme concentreren, dus alle NH-90 helikopters op de Kooy. En we gaan kijken wat we binnen de nieuwe vloot mee kunnen nemen moeten we dan niet het aantal NH-90's verhogen met pak hem beet vervangen van de verongelukte heli plus 4 tot 6 extra. Dus 26 NH-90 en de 14 Caracal zit je op 40 inzetbare maritieme Heli's en dan nog een aantal Chinooks maritiem geschikt maken dan kom je ergens.

Enforcer

Waarom zouden ze deze willen naast de Caracal?