Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/07/2024 | 13:55 uurVanuit de kombuis: FuAD wordt meer capabel dan F127 (als het tKMS concept wordt gebouwd zoals hier weergegeven).

Ok, goed nieuws uit de kombuis  ;)
Laten we het eten, dan maar snel opeten, zolang het warm is en snel doorpakken, hoe eerder het opgeschept wordt hoe beter.  8)  :big-smile: 
Niet te lang wachten, koude prak is niks   

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 05/07/2024 | 10:17 uurIk durf te wedden dat wij met een beter ontwerp gaan komen dat kleiner is maar minstens net zo capabel gaat zijn.

Vanuit de kombuis: FuAD wordt meer capabel dan F127 (als het tKMS concept wordt gebouwd zoals hier weergegeven).

Master Mack

Citaat van: Harald op 05/07/2024 | 09:08 uur

Neue Fregatten zur Luftverteidigung  Type F127
https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/mekoa400amd/de/neue-fregatte

In bovenstaande link is ook een video tezien, deze is best interessant om het ontwerp te bekijken.

Gebaseerd op het beproefde MEKO® - ontwerpprincipe, ontwikkeld in Duitsland en internationaal wijdverbreid gebruikt, biedt thyssenkrupp Marine Systems een technologisch toonaangevende – en tegelijkertijd al beschikbare – oplossing. De mogelijkheden van de MEKO® A -400 voor een toekomstig luchtverdedigingsfregat van de Duitse marine worden aangevuld met een extra "Air & Missile Defense" (AMD) functie. De MEKO® A -400 AMD is ontworpen om een ��grote verscheidenheid aan wapen- en commandosystemen te integreren. Het ondersteunt ook de grootst mogelijke interoperabiliteit tussen NAVO-marines.

Het ontwerp is precies afgestemd op de nu al herkenbare behoeften van de NAVO-marines. Het biedt enorme gevechtskracht, hoge snelheid en hoog uithoudingsvermogen - in een handzaam formaat. Het gebruik van beproefde concepten (bijvoorbeeld voortstuwingssysteem, elektrische energievoorziening, helikopterintegratie aan boord, accommodatiestandaard, bekende wapensysteemcomponenten) minimaliseert het constructierisico.

De innovatieve MEKO® A -400 AMD kan worden uitgerust met een combinatie van nieuwe en beschikbare verdedigingsraketten om dreigingen vanuit de lucht tegen te gaan en kan zo langeafstandsraketten gebruiken om meerdere doelen tegelijk te bestrijden op grote, voorheen onbereikbare afstanden. Uiteraard kan het fregat ook worden ingezet tegen zee- en landdoelen en voor de jacht op onderzeeërs.

Een hoop geblaat van TK ik vind het een mooi schip maar hopeloos onderbewapend voor wat in WO2 als een zware kruiser werd gezien. Ik hoop inderdaad dat onze LCF opvolgers beter bewapend worden met een grotere Range en ongeveer dezelfde topsnelheid. Ik wou alleen dat wij wat sneller konden bouwen want het duurt allemaal zolang.



Parera

Citaat van: Harald op 05/07/2024 | 09:08 uur

Neue Fregatten zur Luftverteidigung  Type F127

Wat hebben ze nou daadwerkelijk aangepast? De boeg is een moderne bijlboeg en de RHIB is verplaatst van een bay naar een dek achter de opbouw. Dat is wat we van buiten kunnen zien.

De video is wel zeer interessant, een gigantisch fregat maar helemaal niet zo indrukwekkende capaciteit.

De snelheid 32 knopen een prachtige snelheid, maar slechts 4000+ zeemijl bereik dat is 1000 mijl minder dan onze OPV's. Daarnaast uitgerust met AEGIS en zo te zien nog een 2e systeem (vierkante platen boven de SPY's). Met slechts 64 VLS cellen (2x32 cells) op 10.000 ton en 160 m lengte helemaal niet indrukwekkend. Zo te zien is er wel ruimte voor 16 Naval Strike Missiles, op de video zien we 8 stuks geplaatst maar ernaast staan 2 containers dus ruimte genoeg voor een extra set.


Ik durf te wedden dat wij met een beter ontwerp gaan komen dat kleiner is maar minstens net zo capabel gaat zijn.

Harald



Dit is een "oude" afbeelding, 3D impressie van de F127, duidelijke verschillen met het nieuwe ontwerp

Harald



Neue Fregatten zur Luftverteidigung  Type F127
https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/mekoa400amd/de/neue-fregatte

In bovenstaande link is ook een video tezien, deze is best interessant om het ontwerp te bekijken.

Gebaseerd op het beproefde MEKO® - ontwerpprincipe, ontwikkeld in Duitsland en internationaal wijdverbreid gebruikt, biedt thyssenkrupp Marine Systems een technologisch toonaangevende – en tegelijkertijd al beschikbare – oplossing. De mogelijkheden van de MEKO® A -400 voor een toekomstig luchtverdedigingsfregat van de Duitse marine worden aangevuld met een extra "Air & Missile Defense" (AMD) functie. De MEKO® A -400 AMD is ontworpen om een ��grote verscheidenheid aan wapen- en commandosystemen te integreren. Het ondersteunt ook de grootst mogelijke interoperabiliteit tussen NAVO-marines.

Het ontwerp is precies afgestemd op de nu al herkenbare behoeften van de NAVO-marines. Het biedt enorme gevechtskracht, hoge snelheid en hoog uithoudingsvermogen - in een handzaam formaat. Het gebruik van beproefde concepten (bijvoorbeeld voortstuwingssysteem, elektrische energievoorziening, helikopterintegratie aan boord, accommodatiestandaard, bekende wapensysteemcomponenten) minimaliseert het constructierisico.

De innovatieve MEKO® A -400 AMD kan worden uitgerust met een combinatie van nieuwe en beschikbare verdedigingsraketten om dreigingen vanuit de lucht tegen te gaan en kan zo langeafstandsraketten gebruiken om meerdere doelen tegelijk te bestrijden op grote, voorheen onbereikbare afstanden. Uiteraard kan het fregat ook worden ingezet tegen zee- en landdoelen en voor de jacht op onderzeeërs.



Benji87

Citaat van: Ace1 op 21/06/2024 | 18:37 uurDan koop je een sleepboot die in China is gebouwd die gaat echt geen 20 jaar mee.

Hoeft niet per definitie. Het hangt echt af van het werf, de kwaliteit materialen die ze hebben gebruikt en het onderhoud wat je als bemanning er aan doet. Ik heb schepen gezien die onder je handen weg roesten en schepen gezien die nog spik en span waren na langdurige vaarjaren. Dus dat het uit China komt zegt niet gelijk dat het ruk is.

Harald

Citaat van: Ace1 op 21/06/2024 | 18:37 uurDan koop je een sleepboot die in China is gebouwd die gaat echt geen 20 jaar mee.

Zeesleepboot "Made in China" voor de Duitse marine
https://marineforum.online/hochseeschlepper-made-in-china-fuer-die-deutsche-marine/

Het inkoopbureau van de Bundeswehr heeft opnieuw een gebruikte zeesleepboot voor de Duitse marine aangeschaft. De sleepboot gaat "Borkum" heten en is gekozen vanwege zijn leeftijd van slechts twee jaar. Volgens informatie uit Koblenz ligt de aankoopprijs in de lage dubbelcijferige miljoen euro. De aanbesteding werd binnen vijf maanden afgerond. De sleepboot "Britoil Guardian" vaart momenteel onder de vlag van Singapore met het IMO-nummer 9797280.

Het schip is gebouwd door Guangdong Yuexin Ocean Engineering in China onder het bouwnummer YX3252S. De scheepswerf is pas in 2000 onder deze naam opgericht en is gespecialiseerd in de bouw van zogenaamde AHTS – Anchor Handling Tug Supply. In november 2022 is de sleepboot afgeleverd aan Britoil Offshore Services PTD LTD en was oorspronkelijk bedoeld om onder de naam 'Coral Guardian' beschikbaar te zijn ter bescherming van het Great Barrier Reef, dat wil zeggen als noodsleepboot bij moeilijk manoeuvrerende schepen of gevaar voor gevaar. het rif tijdens een ongeval. Het is 70 meter lang, 17 meter breed en heeft een GT van 2888 met een diepgang van 5,5 meter. Dit type sleepboot kan met vertrouwen worden omschreven als het "eenvoudigste werktuig"; het heeft geen uitrusting of specificaties die afwijken van de standaard. zoals onderwaterwerktuigen. Aangedreven door drie Caterpillar generatoren van 2100Kw, geven twee stuwraketten van 2900Kw de sleepboot een topsnelheid van 13,5 knopen (Eco Speed ��10,0 knopen). De trekkracht van de bolder bedraagt ��100 ton. Partners van de Chinese scheepswerf zijn ook Duitse bedrijven, zoals transmissiefabrikant ZF, aandrijvingsfabrikant Schottel en Siemens. Wij leveren aan rederijen over de hele wereld. Volgens de scheepswerf wordt bijzondere nadruk gelegd op een comfortabel interieurontwerp. Dit zal zich zeker moeten bewijzen voor de Duitse marine en haar eisen aan accommodatie en comfort. Het schip heeft 8 eenpersoons- en 12 tweepersoonshutten en biedt plaats aan nog eens 20 personen. De door de BAAINBw in 2025 aangekondigde ombouw zal in ieder geval geen accommodatie betreffen, maar alleen de uitrusting van militaire radio en navigatie.

De overname van het toekomstige "Borkum" in Kiel staat gepland voor september dit jaar, gevolgd door de ingebruikname in oktober. Tot die tijd zal de "Borkum" ter beschikking staan ��van de Marine voor de eigen bemanningstraining. Samen met de sleepboot "Rügen" zal de "Borkum" de ruim 50 jaar oude sleepboten "Wangerooge", "Spiekeroog" en "Fehmarn" vervangen, waarvan de reparatie als oneconomisch werd geclassificeerd. Zoals de zaken er nu voorstaan, zouden ze voor minstens zes jaar als tussenoplossing moeten dienen. Er moet dan een vervolgsysteem worden ontwikkeld.

AHTS Britoil Guardian



Ace1

Citaat van: Harald op 21/06/2024 | 12:57 uurMaar ff hier geplaatst

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2024/06/21/duitse-marine-koopt-tweede-grote-zeesleper-op-de-commerciele-markt/

Duitse marine koopt tweede grote zeesleper op de commerciële markt

De Duitse marine beschikt binnenkort over een tweede zeesleper voor de Duitse wateren. Het Beschaffungsamt der Bundeswehr (inkoopbureau voor het Duitse leger) in Koblenz maakte donderdag bekend het Offshore Tug/Supply Ship Britoil Guardian te hebben aangekocht.

Dan koop je een sleepboot die in China is gebouwd die gaat echt geen 20 jaar mee.

Parera

#821
Citaat van: Harald op 21/06/2024 | 12:57 uurMaar ff hier geplaatst

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2024/06/21/duitse-marine-koopt-tweede-grote-zeesleper-op-de-commerciele-markt/

Duitse marine koopt tweede grote zeesleper op de commerciële markt

De Duitse marine beschikt binnenkort over een tweede zeesleper voor de Duitse wateren. Het Beschaffungsamt der Bundeswehr (inkoopbureau voor het Duitse leger) in Koblenz maakte donderdag bekend het Offshore Tug/Supply Ship Britoil Guardian te hebben aangekocht.



FGS Rügen Info sheet


Britoil Guardian Info Sheet

ARM-WAP

Citaat van: Harald op 21/06/2024 | 16:47 uurDe Duitse Marine heeft ook al eerder een tweede handse commercieele sleper aangekocht maar deze ligt nog steeds aan de kade !!

De "Rügen" ligt nu bijna een jaar afgemeerd, eerst in Kiel en nu in Wilhelmshaven. Het is nog niet gebruikt. De lijst met gebreken was lang: slaapplaatsen voldeden niet aan de normen, het navigatiesysteem moest vervangen worden en er moest achteraf een elektrische walaansluiting worden aangebracht. Ook werd er een hydraulisch lek ontdekt in de sleeplier.

Er zijn 'militair noodzakelijke verbouwingen' nodig, maar ook 'de volledige renovatie van de kombuis'.
Dat zijn toch allemaal "mankementjes" die bij inspecties aan het licht komen?

Harald

Citaat van: Harald op 21/06/2024 | 12:57 uurMaar ff hier geplaatst

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2024/06/21/duitse-marine-koopt-tweede-grote-zeesleper-op-de-commerciele-markt/

Duitse marine koopt tweede grote zeesleper op de commerciële markt

De Duitse marine beschikt binnenkort over een tweede zeesleper voor de Duitse wateren. Het Beschaffungsamt der Bundeswehr (inkoopbureau voor het Duitse leger) in Koblenz maakte donderdag bekend het Offshore Tug/Supply Ship Britoil Guardian te hebben aangekocht.

De Duitse Marine heeft ook al eerder een tweede handse commercieele sleper aangekocht maar deze ligt nog steeds aan de kade !!

https://www.spiegel.de/politik/deutschla...ae75cf3d7e

Het Bundeswehr-debacle met een gebruikte zeesleepboot

Met de aanschaf van een gebruikte zeesleepboot wilde het Ministerie van Defensie de nieuwe geest van het nieuwe tijdperk laten zien. Maar het schip heeft te veel gebreken. De "Rügen" staat al bijna een jaar vast.

De "Rügen" ligt nu bijna een jaar afgemeerd, eerst in Kiel en nu in Wilhelmshaven. Het is nog niet gebruikt. De lijst met gebreken was lang: slaapplaatsen voldeden niet aan de normen, het navigatiesysteem moest vervangen worden en er moest achteraf een elektrische walaansluiting worden aangebracht. Ook werd er een hydraulisch lek ontdekt in de sleeplier.

Het goede nieuws: al deze werkzaamheden zijn in april afgerond. Het minder goede nieuws: "Van juni tot november van dit jaar gaat het schip weer in een reparatie- en conversiefase", zei de BAAINBw op vraag van SPIEGEL. Er zijn 'militair noodzakelijke verbouwingen' nodig, maar ook 'de volledige renovatie van de kombuis'. Geen informatie over de kosten.

Harald

Maar ff hier geplaatst

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2024/06/21/duitse-marine-koopt-tweede-grote-zeesleper-op-de-commerciele-markt/

Duitse marine koopt tweede grote zeesleper op de commerciële markt

De Duitse marine beschikt binnenkort over een tweede zeesleper voor de Duitse wateren. Het Beschaffungsamt der Bundeswehr (inkoopbureau voor het Duitse leger) in Koblenz maakte donderdag bekend het Offshore Tug/Supply Ship Britoil Guardian te hebben aangekocht.

Parera

Citaat van: Poleme op 20/06/2024 | 12:33 uurWaar staat de afkorting MICAN voor ?


Modular Integrated Capability for ADCF and North Sea.

Benji87

Citaat van: Ace1 op 20/06/2024 | 07:02 uurDan zijn de kosten hoger als je dat vergelijkt met de ASW.

Denk dat de kosten van een personen lift en wat ruimere gangen wel te verwaarlozen zijn tov wapens en sensoren.