Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

Benji87

Citaat van: Ace1 op 19/06/2024 | 21:25 uurHou je er rekening mee dat de Duiters extra brede gangen en een personenlift wilde hebben volgens voorschrift van de Duitse Arbowetgeving?

Dus? Wat is hier mis mee om ook op Nederlandse schepen te hebben?

Kornet43

Citaat van: Ace1 op 19/06/2024 | 21:25 uurHou je er rekening mee dat de Duiters extra brede gangen en een personenlift wilde hebben volgens voorschrift van de Duitse Arbowetgeving?
Dat kan allemaal aangepast worden.

Harald

1 op 1 overnemen van het complete ontwerp F126 is een no-go.
Rompvorm met bovenbouw van de F126 ziet er goed uit, stealth ontwerp. Enigszins gelijkend op het Omega ontwerp van Damen.
Maar een andere indeling, binnenzijde van een schip staat voor mijn gevoel gelijk aan een nieuw ontwerp schip.

vLCF zal waarschijnlijk een doorontwikkeling, verlengde ASWF zijn. In verband met familie vorming.
Ik hoop wel op een Omega bovenbouw.

Ace1

Citaat van: Kornet43 op 19/06/2024 | 21:05 uurAls Nederland slim is sluiten ze aan met wat aanpassingen, dan kan Damen er nog 4 extra bouwen met Thales spullen erin en dan bespaar je een zee van tijd en geld.

Hou je er rekening mee dat de Duiters extra brede gangen en een personenlift wilde hebben volgens voorschrift van de Duitse Arbowetgeving?

Parera

Citaat van: Kornet43 op 19/06/2024 | 21:05 uurAls Nederland slim is sluiten ze aan met wat aanpassingen, dan kan Damen er nog 4 extra bouwen met Thales spullen erin en dan bespaar je een zee van tijd en geld.

Nee hoor, wij hebben niks aan 2 F-126's. Als we iets bij willen bestellen dan moeten dat 2 extra ASWF's zijn en anders. We zouden wel gebruik kunnen maken van de kennis die Damen opgedaan heeft rondom het F-126 voor ons vLCF.

Kornet43

Citaat van: Harald op 19/06/2024 | 20:20 uurhttps://marineschepen.nl/nieuws/Nu-definitief-Duitsland-bestelt-twee-extra-F126-fregatten-bij-Damen-190624.html
Als Nederland slim is sluiten ze aan met wat aanpassingen, dan kan Damen er nog 4 extra bouwen met Thales spullen erin en dan bespaar je een zee van tijd en geld.


Harald

Neue F126-Fregatten: Fahrwasser frei für Schiffe fünf und sechs
https://augengeradeaus.net/2024/06/neue-f126-fregatten-fahrwasser-frei-fuer-schiffe-fuenf-und-sechs/

Voor de geplande aanschaf van twee extra fregatten van het type F126 zijn het Ministerie van Defensie en de Nederlandse Damen-werf overeengekomen dat de onderaannemers zullen bijdragen in de extra kosten die nodig zijn voor dit type fregat. Dit betekent dat het ministerie zoals gepland deze week de twee extra schepen in gebruik kan nemen.

De achtergrond hiervan is een besluit dat vorige week door de Begrotingscommissie van de Bondsdag werd genomen . De parlementariërs hadden de twee extra schepen goedgekeurd, met dien verstande dat de toegekende extra kosten zouden resulteren in een billijke compensatie voor verifieerbare meerkosten tussen de hoofdaannemer en de onderaannemers. Zonder een dergelijke overeenkomst had de bestelling niet vóór woensdag (morgen) kunnen worden geplaatst zoals gepland, maar op die dag verstrijkt de deadline tot waar de scheepswerf de eerdere prijzen had gegarandeerd.

Dinsdag heeft het ministerie de parlementsleden laten weten dat er overeenstemming is bereikt in gesprekken tussen Damen Schelde Naval Shipbuilding BV als hoofdaannemer, het Federale Bureau voor Uitrusting, Informatietechnologie en Gebruik van de Bundeswehr (BAAINBw) en de onderaannemers Blohm&Voss en Thales. De Nederlandse divisie werd gegeven. Net als bij de extra kosten die Damen aan de federale overheid in rekening brengt, zal er ook een eerlijke compensatie plaatsvinden tussen de scheepswerf en de onderaannemers . In ruil daarvoor zouden deze bedrijven betrokken zijn bij de zogenaamde kostenelementclausule , die in de contracten zou worden overeengekomen.

Het ministerie legde uit dat de deelname van de onderaannemers aan de extra kosten die Damen in rekening bracht voor zowel de eerste vier fregatten als de twee extra fregatten voldeed aan de eisen van de Begrotingscommissie. De bestelling van schepen vijf en zes, waardoor contractueel een optie in het eerste contract voor dit type schip uit 2020 ontstond , kon daardoor tijdig worden ondertekend, evenals een wijzigingsovereenkomst over de meerkosten voor de eerste vier fregatten.

Parera

German Parliament Conditionally Approves Two More F126 Frigates
Two additional frigates may join German Navy after 2031, but only if Ministry can meet additional contract requirements imposed by budget committee.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/06/german-parliament-conditionally-approves-two-more-f126-frigates/

Er moet binnen 1 week overeenkomst gevonden worden met Damen over de extra kosten (320 miljoen) van de eerste vier schepen. Als dat niet gebeurd zal het contract voor de 2 extra schepen niet uitgevoerd worden. Volgens Damen komt het door inflatie , en de Duitsers willen dat deze extra kosten verdeeld worden over zowel de Duitse partner als Damen zelf. M.a.w. dat een redelijk deel van het extra budget in Duitsland besteed word.

Parera

Men is in Berlijn druk met de 2 extra F-126's

F126 – Twee nieuwe fregatten kosten 3,1 miljard euro
Ongeveer vier jaar nadat de contracten voor de bouw van de nieuwe marineschipklasse F126 tussen de Duitse autoriteiten en de Nederlandse scheepsbouwer Damen Naval waren ondertekend, zullen de vier gecontracteerde schepen nu 323 miljoen duurder worden. Daarnaast is nog eens 3,1 miljard euro nodig om de schepen 5 en 6 te kunnen aanschaffen, die de marine dringend nodig heeft. Dit blijkt uit de twee wetsvoorstellen ter waarde van 25 miljoen die onlangs naar de begrotingscommissie van de Bondsdag zijn gestuurd.

De Nederlandse Damen Marine treedt op als hoofdaannemer voor het F126-project en levert het scheepsontwerp. De schepen worden echter voor 100 procent in Duitsland gebouwd. Ook veel andere Duitse bedrijven zijn als onderaannemer bij het project betrokken.

Zoals hartpunkt uit goed geïnformeerde kringen heeft vernomen, zijn de extra 323 miljoen nodig om de hogere kosten als gevolg van de inflatie te compenseren.

Om de optie voor de extra aanschaf van schepen 5 en 6 te activeren, werd blijkbaar een tweede voorstel van 25 miljoen aan de begrotingscommissie voorgelegd. Hieruit blijkt dat er in totaal 3,1 miljard euro extra nodig zal zijn voor de aanschaf van de twee F126's. Van deze 3,1 miljard euro is blijkbaar 2,8 miljard euro bestemd voor 'scheepsbouwmaatregelen', terwijl de rest bestemd is voor andere voorzieningen – voorraden, reserveonderdelen, enz.

Volgens de Bundeswehr zullen de F126-fregatten wereldwijd kunnen opereren en volledig in staat zijn tot driedimensionale oorlogsvoering op zee. Je kunt doelen onder water, op het water en in de lucht aanvallen.

https://www.hartpunkt.de/f126-zwei-neue-fregatten-kosten-31-milliarden-euro/

Flink prijskaartje € 1,4 miljard per schip (#5&6), dat beloofd nog wat voor het vLCF.

Harald

Damen legt kiel van nieuw Duits fregat

In het Noord-Duitse Wolgast is gisteren de kiel gelegd van het eerste F126-fregat. Het Duitse ministerie van Defensie heeft vier van deze schepen besteld bij de Nederlandse werf Damen. Ook Thales heeft een behoorlijk aandeel in de opdracht. Tijdens de ceremonie werd tevens de naam van het eerste schip bekendgemaakt: Niedersachsen.

https://marineschepen.nl/nieuws/Kiel-gelegd-eerste-F126-fregat-Duitsland-040624.html

Harald



CitaatHeute Nachmittag wurde die Korvette "Karlsruhe" in Hamburg getauft - damit ist sie die 3. Einheit der @deutschemarine, die seit 1960 den Traditionsnamen trägt und wird die 8. von 10 Korvetten für Überwasserseekrieg & Seeraumüberwachung in küstennahen Gewässern.

https://twitter.com/BMVg_Bundeswehr/status/1787866379720233319?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1787866379720233319%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

Neue Korvette K130 auf den Namen "Karlsruhe" getauft
https://www.presseportal.de/pm/147341/5774715

Een nieuwe mijlpaal voor de versterking van de Duitse marine: vandaag werd rompnummer 8 van de K130-korvettenklasse in aanwezigheid van talrijke gasten op de Blohm+Voss-scheepswerf in Hamburg plechtig "Karlsruhe" gedoopt. De derde van de vijf nieuwe K130 Corvettes wordt dan eindelijk uitgerust zoals gepland. De "Karlsruhe" zal later in Hamburg in gebruik worden genomen en van daaruit functionele tests en acceptatietests ondergaan.

Harald

Zweiter Marinebetriebsstoffversorger auf Kiel gelegt
https://esut.de/2024/04/meldungen/49081/zweiter-marinebetriebsstoffversorger-auf-kiel-gelegt/

https://esut.de/wp-content/uploads/2024/04/Klasse-707-Marineversorger-Stb_Schraeg_Vorne_Oben_NVL-1536x864.jpg

Op de scheepswerf Neptun in Rostock, onderdeel van de Meyer Group, is vandaag de tweede scheepsbrandstofleverancier vastgelegd. Met deze traditionele ceremonie wensen de fabrikant en toekomstige eigenaar het schip en zijn bemanning een veilige reis.

"Tegelijkertijd symboliseert het leggen van de kiel een belangrijke mijlpaal op weg naar de voltooiing van een schip en vervolgens toetreding tot de vloot. Nu de mijlpaal zoals gepland vandaag is bereikt, geven wij als industriële partner ook een zichtbaar signaal af van onze bijdrage aan de modernisering van de Duitse marinevloot", aldus projectmanager Beate Debold van NVL (Naval Vessels Lürssen), die het project leidt. .

De twee nieuwe bevoorradingsschepen voor de Duitse marine worden vervaardigd onder leiding van de in Bremen gevestigde NVL Group in samenwerking met de Meyer Group.

De NVL Groep, die naast het MBV-project als hoofdaannemer verantwoordelijk is voor tal van andere lopende maritieme projecten in de oppervlaktescheepsbouw, zegt dat zij als systeemintegrator ook het projectmanagement op zich neemt, de mariene specifieke delen van de platform en implementatiesysteem, evenals uitgebreide diensten om leveringsgereedheid te creëren, wat een succesvolle inzetbaarheid van schepen in het logistieke systeem van de Bundeswehr garandeert.

Zoals de NVL schrijft, worden de 173 meter lange klasse 707 marine-eenheden vervaardigd, in gebruik genomen en getest in Rostock. De dubbelwandige tankers met een waterverplaatsing van 20.000 ton maken maximaal drie parallelle tankbeurten op zee mogelijk met een laadvolume van bijna 13.000 kubieke meter dieselbrandstof.

Daarnaast beschikken de units over tal van modulaire containerruimtes, bijvoorbeeld voor het transport van voedsel en reserveonderdelen. Om vitale reddingsoperaties efficiënt te ondersteunen, is er ook directe toegang vanaf de cockpit naar het medische station.

Medio 2021 is het inkoopproject ondertekend tussen de opdrachtgever en branchepartners. De eenheden, die vanaf 2025 arriveren, zullen de verouderde marinetankers van de Rhön-klasse vervangen. De marinetankers zullen verantwoordelijk zijn voor de brandstofvoorziening op volle zee met een vaste bemanning van 42 personen en een extra inschepingscontingent van 23 personen.

Lynxian

Citaat van: Parera op 14/03/2024 | 09:48 uurIk moet zeggen dat ik door de problemen die het artikel aangeeft rondom de integratie van de BMD radar de keuze voor AEGIS van de Duitsers wel begin te begrijpen.

Het is nog steeds wel iets wat een probleem is gecreëerd door de Duitsers, maar dat men daardoor afziet van verdere aankoop van Thales CMS/APAR integratie begrijp ik wel. Als men gewoon had gekozen voor de SMART-L MM/N upgrade dan was er geen enkel probleem geweest maar het moest zo nodig een Duitse (origineel Israëlisch) radar worden. Dit zorgt voor problemen met de integratie in het CMS en met de APAR.
Als ik mijn computer nooit upgrade nadat ik er eerst Windows XP op had staan dan moet ik niet miepen dat software geschreven voor Windows 11 het niet doet. Qua jaartallen komt deze vergelijking aardig overeen!

Wederom heb ik geen medelij met de Duitsers; dit zijn de gevolgen van hun eigen beslissingen. En straks gaan we zien hoe een LCF drones aanpakt. Ik ben benieuwd.

Parera

Ik moet zeggen dat ik door de problemen die het artikel aangeeft rondom de integratie van de BMD radar de keuze voor AEGIS van de Duitsers wel begin te begrijpen.

Het is nog steeds wel iets wat een probleem is gecreëerd door de Duitsers, maar dat men daardoor afziet van verdere aankoop van Thales CMS/APAR integratie begrijp ik wel. Als men gewoon had gekozen voor de SMART-L MM/N upgrade dan was er geen enkel probleem geweest maar het moest zo nodig een Duitse (origineel Israëlisch) radar worden. Dit zorgt voor problemen met de integratie in het CMS en met de APAR.