uniformen

Gestart door joris, 03/03/2006 | 16:11 uur

Marc66

Iedereen rap in camo? Daar moeten, gelet op het feit dat er behoorlijk wat CLAS-kazernes gesloten zijn, hoop van op de plank liggen  ;)

KapiteinRob

Citaat van: cabez op 14/02/2009 | 03:24 uur
Heeft u nog wel een zakkie naai? ;D

Nou, die gaat er rap doorheen..... ;)

cabez

Kapt Rob,


Heeft u nog wel een zakkie naai? ;D

KapiteinRob

Ik zag trouwens deze week een overste van de mariniers in baratea met donderblauwe trui. Is toch even wennen......  8)

KapiteinRob

Ik wil even kwijt dat ik, nu ik een tijdje met ons nieuw donkerblauwe boordtenue rondloop, erg blij ben met het feit dat we ons daags blauw nu als net tenue kunnen beschouwen en ook als zodanig kunnen behandelen (de stomerijkosten worden notabene sedert 1 januari door de baas betaald....). Maar: dat het "made in China" is (tenminste, dat heb ik begrepen), is te merken. Wat een slechte kwaliteit. Dagelijks valt er wel weer een stuk draad weg te knippen, de drukknopen vliegen er veel te snel vanaf als je ergens achter blijft haken, de klittebandstukken laten los door het dagelijks verwijderen van strepen, anker en naamlint en jawel, net als de voormalige BKT's, worden ze wel heel snel vaal door de frequente wasbeurten. Resumerend is het tenuevoorschrift dus wat mij betreft positief veranderd, de draagwijzes duidelijker en praktischer, maar is de kwaliteit van het tenue belabberd! Dus een pluim aan onze CZSK voor de wijze waarop hij met de tenues bezig is qua draagwijze, maar een dikke onvoldoende voor de knijper die weer eens niet te veel geld wilde uitgeven voor een acceptabele kwaliteit!

marc66

Ik blijf bij wat hier boven staat. Duidelijk EN herkenbaar!

Met het oog op het onderzoeksrapport van de commissie Staal: duidelijker kan niet!

marc66

Simpel:
1. bij een walfunctie (kantoor, school), wordt je echt niet vies, DB
2. aan boord, binnenliggend te Den Helder, werkpak/DB
3. aan boord, varend..., boeien! Al loop je in toeptoep!  >:(

Waarom niet gewoon aan de wal in strak pak en op zee van mijn part in je tenue 6a met grootkruizen?

Het word tijd, HOOG tijd, dat de Koninklijke marine zichzelf eens laat zien.

Laat als marinepersoneel zien dat je bij het meest trotse EN oudste krijgsmachtonderdeel werkzaam bent; DE Koninklijke marine  :)

Ton de Zwart

Citaat van: Kapitein Rob op 30/08/2006 | 07:54 uur
En wat voor uniformen hadden deze heren dan aan?  ;)

Ik kan geen plaatje uit die tijd vinden helaas. De unifomen uit de 17e eeuw zijn ook niet echt on/topic lijkt me...

KapiteinRob

En wat voor uniformen hadden deze heren dan aan?  ;)

calimero

Citaat van: Ton de Zwart op 29/08/2006 | 23:22 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 29/08/2006 | 21:53 uur

Vreemd; ik had begrepen dat in 1665 een zekere raadspensionaris samen met DE admiraal had besloten tot het oprichten van een korps zeesoldaten

Fout gedacht!  Zekere raadspensionnaris (what's in a name?)had het in zijn voorstel over "Fuseliers de marine".  De "stukken" werden destijds in het Frans opgesteld. Een of andere archivaris heeft het verkeerd vertaald.

'Fuseliers de marine' dat wordt dan toch vertaald als 'schutters der marine' o.i.d.? vrij vertaald lijk mij een fuselier dan gewoon een soldaat.
Impossible only takes some minutes longer.

Ton de Zwart

Citaat van: Kapitein Rob op 29/08/2006 | 21:53 uur

Vreemd; ik had begrepen dat in 1665 een zekere raadspensionaris samen met DE admiraal had besloten tot het oprichten van een korps zeesoldaten

Fout gedacht!  Zekere raadspensionnaris (what's in a name?)had het in zijn voorstel over "Fuseliers de marine".  De "stukken" werden destijds in het Frans opgesteld. Een of andere archivaris heeft het verkeerd vertaald.

KapiteinRob

Citaat van: Ton de Zwart op 29/08/2006 | 21:09 uur
Bij het Korps mariniers zijn helemaal geen soldaten te vinden en zeker geen gewone soldaten....

Vreemd; ik had begrepen dat in 1665 een zekere raadspensionaris samen met DE admiraal had besloten tot het oprichten van een korps zeesoldaten...... 8)

Ton de Zwart

Citaat van: Sgt woody op 29/08/2006 | 20:43 uur
...gewoon soldaat bij de korps mariniers....

Waarschijnlijk ben je verkeerd ingelicht Sgt Woody.  Bij het Korps mariniers zijn helemaal geen soldaten te vinden en zeker geen gewone soldaten....

Sgt woody

als je onderofficier bent of gewoon soldaat bij de korps mariniers
mag je dan zelf bepalen een vest koopt of krijg je er een.

en als je onderofficier bent mag je dan bij uitzending een pistool dragen.

ja ben net nieuw hier
;D

Anubis

Kijk eens hier, Joris: http://www.marineschepen.nl/uniformen.html
Hier staan toch wel de meest gangbare tenuen. Kan ik nog opmerken dat het witte ceremoniele tenue en de avondtenuen voor officieren er niet bij staan.
Verder is het blauwe tenue, zeg maar het nette pak, met handschoenen, grote kruizen en sabel het ceremoniele tenue. Zonder die toeters en bellen en kleine kruizen (batons), zeg maar 'ministek' noemen we het daagse tenue.
Verder zie je een rijtje gasten in kaki en antiflash, achter de beeldkast. Dit klopt niet meer. Het kaki wordt dus afgeschaft en er is al weer een paar jaar een witte gevechtsoverall.Zie ingevoegde plaatje.
De vervanger van het kaki, boord- en kazernetenue en het blauwe werkpak op de andere plaatjes.
Een plaatje van het BKT kon ik niet zo gauw vinden, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat je het nog krijgt. Daar hoef je niet rouwig om te zijn, trouwens. Het is het meest verafschuwde en gewraakte tenue.

[verwijderd door de beheerder]