Contractduur

Gestart door Carter, 08/02/2006 | 18:45 uur

martijn.

Citaat van: mikemans op 19/11/2007 | 14:20 uur
Het is dan ook niet zomaar een eigen waarheid, het is iets dat dmv folders en informatie op de intranetsite breed gecommuniceert is. Dat zijn dus de bronnen. Het lastige is dat zo'n folder of link naar een intranetsite op een internetforum niet te plaatsen zijn.
Nogmaals: ik mis de bronnen. Je kan toch een stuk citeren, met de bronvermelding erbij? Lijkt me niet moeilijk, daarvoor is linken helemaal niet nodig. Je verhaal is echter helemaal nieuw voor mij, dus ik ben erg benieuwd waar je dat vandaan hebt.

Citaat van: mikemans op 19/11/2007 | 14:20 uur
En je zult ook hard je best moeten doen om een nieuwe funktie te bemachtigen. Hoe hoger je stand/rang hoe moeilijker het wordt. Dat defensie je graag wilt houden na je 35e blijkt niet echt uit hun omgang met het personeel.
Er zijn genoeg nieuwsberichten verschenen waarin defensie haar nood voor personeel uit. Ik geloof gelijk dat dit niet blijkt uit de huidige omgang met het personeel, maar ik geloof daarnaast ook dat ze wel plannen in die richting hebben, zoals bv het FPS per 1-2008, wat er gericht is op het behouden van personeel dat boven de 35 instroomt.


Citaat van: mikemans op 19/11/2007 | 14:20 uur
Ik denk zomaar dat veel militairen hier op dit forum daar een verhaal over hebben.
En ook daar ben ik dus erg benieuwd naar. Heeft iemand voorbeelden van loopbaan ervaringen ná hun 35ste?

mikemans

Citaat van: martijn. op 19/11/2007 | 13:40 uur
Ik wil je best geloven als je een bronvermelding erbij zet, of de bron zelf. Volgens mij is dat ook regel in dit forum, dus niet zomaar 'eigen waarheden' posten.

Het is dan ook niet zomaar een eigen waarheid, het is iets dat dmv folders en informatie op de intranetsite breed gecommuniceert is. Dat zijn dus de bronnen. Het lastige is dat zo'n folder of link naar een intranetsite op een internetforum niet te plaatsen zijn.

Citaat
Verder wil je defensie je graag houden na je 35e, en zullen ze je ism de loopbaanbegeleiding graag aan een nieuwe functie helpen. Nu doe je net alsof je hard je best moet doen om een functie te bemachtigen.

En je zult ook hard je best moeten doen om een nieuwe funktie te bemachtigen. Hoe hoger je stand/rang hoe moeilijker het wordt. Dat defensie je graag wilt houden na je 35e blijkt niet echt uit hun omgang met het personeel. Ik denk zomaar dat veel militairen hier op dit forum daar een verhaal over hebben.

Ook de loopbaanbegeleiding schat je verkeerd in. Deze informeert je over wat er eventueel, afhankelijk van enorm veel factoren en een flinke dosis willekeur mogelijk zou kunnen zijn. Echter zo'n funktie daadwerkelijk bemachtigen zul je zelf moeten doen en ik kan je nu al vertellen dat het gereedschap daartoe uiterst beperkt is.

martijn.

Citaat van: mikemans op 15/11/2007 | 10:49 uur
Zeker wel, alleen staat dat op het intranet, daar kom je dus pas achter áls j al in dienst bent. Grappig he? Je kun me geloven of niet, maakt mij niet zoveel uit.

Ik wil je best geloven als je een bronvermelding erbij zet, of de bron zelf. Volgens mij is dat ook regel in dit forum, dus niet zomaar 'eigen waarheden' posten. Verder wil je defensie je graag houden na je 35e, en zullen ze je ism de loopbaanbegeleiding graag aan een nieuwe functie helpen. Nu doe je net alsof je hard je best moet doen om een functie te bemachtigen.

Eddie

Citaat van: martijn. op 14/11/2007 | 13:02 uur
Citaat van: Eddie op 14/11/2007 | 12:28 uur
Ik ben benieuwd of onder de nieuwe contract typen, de opleiding inderdaad inbegrepen is in de contractduur. Ik wil kort model volgen aan de KMA, waar een dienverplichting voor geldt van 5 jaar. Dienverplichting klinkt alsof het gaat lopen wanneer je uit de opleiding komt.

Contractduur is inclusief opleiding. KOO'ers staan dus nog 3,5 jaar na hun opleiding onder contract. Je kan eerder weg, alleen loop je kans om je opleidingskosten terug te moeten betalen, die wel redelijk in de centen kunnen lopen. Na die 3,5 jaar kan je, onder voorwaarde van goed functioneren, bijtekenen tot je 35e. Vanaf dan hangt het van defensie af of ze je nog willen hebben/ of er plaats voor je is of je een contract krijgt voor onbepaalde tijd, of dat ze je laten gaan.

Bedankt, daar was ik naar op zoek!

ed

KapiteinRob

Citaat van: vanpolc op 15/11/2007 | 10:53 uur
Hoe bedoel je nieuwe functie? Je kunt toch ook weer solliciteren op de functie die je al hebt of zie ik dit verkeerd?

Niet afdwalen van het topic "contractduur" s.v.p.....

Rob
Forumbeheerder

ChrisC7

Hoe bedoel je nieuwe functie? Je kunt toch ook weer solliciteren op de functie die je al hebt of zie ik dit verkeerd?

mikemans

Zeker wel, alleen staat dat op het intranet, daar kom je dus pas achter áls j al in dienst bent. Grappig he? Je kun me geloven of niet, maakt mij niet zoveel uit.

martijn.

Citaat van: mikemans op 14/11/2007 | 16:25 uur
in beginsel, MITS je elke drie jaar een nieuwe funktie bemachtigt, anders is het out. maakt niet uit hoe oud je bent.


Nou, dat staat er niet helemaal hoor :)
Heb je een bron daarvoor?

mikemans

in beginsel, MITS je elke drie jaar een nieuwe funktie bemachtigt, anders is het out. maakt niet uit hoe oud je bent.

martijn.

nee, in fase 3 van het FPS (vanaf je 35e) staat: Komt een militair wel in aanmerking voor een volgend functieniveau binnen
defensie dan wordt in overleg met betrokkene een loopbaantraject vastgesteld dat in
beginsel doorloopt
tot het militair leeftijdsontslag.

Wb de verlenging kan je gelijk hebben, maar ze zijn er nog niet helemaal uit geloof ik (lekker op tijd ook voor 1 januari 2008 :) ). Zoals het nu is krijg je een premie als je bijtekent tot je 35e (tweede fase, gericht op het ontwikkelen en behouden van de militair). Er gaan echter alweer geluiden dat die ook al wordt afgeschaft.

mikemans

iets anders,

vanaf 1 januari 2008 ben je aangesteld als militair der krijgsmacht.
Na je dienverplichting hoef je in princiepe niet bij te tekenen, je contract loopt gewoon door, je kunt wel beslissen om de dienst te verlaten, daarvoor moet je dan een verzoek indienen.
Ergens in de buurt van je 33e levensjaar wordt er, als je dan nog bij defensie werkt, beslist of je up gaat of out.
Ga je up verandert er in princiepe niets, je zult nog steeds elke drie jaar een nieuwe funktie moeten zien te bemachtigen, anders ga je alsnog out.

Er van uit gaande dat er tegen die tijd uberhaupt nog een nederlandse krijgsmacht is natuurlijk. Zelfs de staatssecretaris kiest tegenwoordig liever voor een baan buiten defensie, dat zegt m.i genoeg over de toekomst van de organisatie.

martijn.

Citaat van: Eddie op 14/11/2007 | 12:28 uur
Ik ben benieuwd of onder de nieuwe contract typen, de opleiding inderdaad inbegrepen is in de contractduur. Ik wil kort model volgen aan de KMA, waar een dienverplichting voor geldt van 5 jaar. Dienverplichting klinkt alsof het gaat lopen wanneer je uit de opleiding komt.

Contractduur is inclusief opleiding. KOO'ers staan dus nog 3,5 jaar na hun opleiding onder contract. Je kan eerder weg, alleen loop je kans om je opleidingskosten terug te moeten betalen, die wel redelijk in de centen kunnen lopen. Na die 3,5 jaar kan je, onder voorwaarde van goed functioneren, bijtekenen tot je 35e. Vanaf dan hangt het van defensie af of ze je nog willen hebben/ of er plaats voor je is of je een contract krijgt voor onbepaalde tijd, of dat ze je laten gaan.

Eddie

Ik ben benieuwd of onder de nieuwe contract typen, de opleiding inderdaad inbegrepen is in de contractduur. Ik wil kort model volgen aan de KMA, waar een dienverplichting voor geldt van 5 jaar. Dienverplichting klinkt alsof het gaat lopen wanneer je uit de opleiding komt.

Heeft iemand hier meer informatie over?

Bedankt!

Edwin

Citaat van: Lady Di op 28/03/2006 | 22:09 uur
CitaatIk weet dat de opleiding 2 jaar duurt maar wat ik me afvroeg was of de deze 2 jaar al inbegrepen zit in de contractduur.

In de contracten die ik tot nu toe gezien heb, zit de opleidingstijd inderdaad inbegrepen in de contractduur.

Overigens is ieder contract een individueel contract. Je hebt dus zelf kans om te onderhandelen wat er in het contract komt te staan.


Lady Di

Vanaf 1 april 2007 zal het hele begrip contractduur er waarschijnlijk héél ander uitzien. Dan gaat namelijk het flexibele personeels systeem (FPS) in.

De verkorte versie (zonder garanties) is dat iedereen aangesteld wordt bij de krijgsmacht dus niet meer bij land-, lucht- of zeemacht en een contract heeft tot dat er voor hem/haar bepaald wordt of hij/zij "up of out" gaat. Dit betekend overigens niet dat er geen dienverplichting meer zou zijn, dat staat hier los van.

De "gemiddelde" leeftijd van het up or out zal 35 jaar zijn. Maar let op voor artsen/verpleegkundigen, IT-ers, monteurs bij de Klu, kortom allerlei functies met lange opleidingstijd, zal up/out pas rond hun 40e jaar zijn. Dat betekend dus ook dat er veel mensen al eerder (28 tot 30 jaar) horen dat zij up of out gaan. (Overigens dat bedoel ik dus ook zo: er zullen zowel mensen zijn die al vrij vroeg horen dat zij een BOT aanstelling krijgen als mensen die horen dat zij weg moeten).

Voor iedereen die nu al een BBT contract heeft blijft het huidige contract in stand en wordt na dat contract bekeken of men onder het nieuwe regime gaat vallen of dat men stopt bij Defensie.

Lady Di

CitaatIk weet dat de opleiding 2 jaar duurt maar wat ik me afvroeg was of de deze 2 jaar al inbegrepen zit in de contractduur.

In de contracten die ik tot nu toe gezien heb, zit de opleidingstijd inderdaad inbegrepen in de contractduur.

Overigens is ieder contract een individueel contract. Je hebt dus zelf kans om te onderhandelen wat er in het contract komt te staan.

Je kan dan ook vooraf bedenken wat je zelf wilt, ook al is dat een beetje koffiedik  kijken. In een ander topic van dit forum staat te lezen dat men in augustus 400 cadetten (alle krijgsmachtdelen) verwacht op de KMA. Dat betekend dus een heeeeeeleboel luitenants. De vervolg vraag is: is het dan handig een kort contract te tekenen? Wat zijn de kansen op verlening in de toekomst? Kortom, mijn advies: oriënteer je goed voordat je de definitieve afspraken maakt.

Succes op de universiteit tot die tijd!