F-16's onderscheppen vijf keer vliegtuig

Gestart door veilside, 15/07/2005 | 11:10 uur

Matthi

dan kunnen ze op terroristen oefenen Brizarr....  

Bandbox

Het is ook gelijk een goede oefening voor de vliegers en al het ondersteunende personeel. Ik denk eerder dat ze er wel blij mee zijn en de kosten niet zullen verhalen. Als het echt is krijg je ook niet echt je centjes terug   ;D

Als het nou dagelijks gaat voorkomen dan kunnen ze natuurlijk altijd nog de kosten gaan verhalen.

Jørgen

Citaat van: veilside op 18/07/2005 | 12:22 uur
Lijkt me een duur grapje om elke keer twee F16's te sturen...

Inplaats je als piloot zijnde nou een keer oplet als iemand radiocontact probeert te maken ::)

Zou het kunnen zijn dat er een rekening wordt gepresenteerd (indien mogelijk natuurlijk) aan de verantwoordelijke luchtvaartmaatschappij of eigenaar van het vliegtuig?

zou ik wel doen tenminste

Queen1980

Citaat van: Sophietje op 18/07/2005 | 12:50 uur
En naar mijn weten heeft Leeuwarden deze QRA taak volledig op zich genomen, vroeger rouleerde ze met andere velden, maar nu ligt het volgens mij bij Leeuwarden.

Klopt, Leeuwarden heeft die taak. Alleen de afgelopen maanden zijn ze vanaf twenthe opgestegen omdat de banen bij leeuwarden eruit lagen.
Winners never quit, quitters never win !!

Sophietje

#10
Citaat van: veilside op 18/07/2005 | 12:22 uur
Lijkt me een duur grapje om elke keer twee F16's te sturen...

Inplaats je als piloot zijnde nou een keer oplet als iemand radiocontact probeert te maken ::)

Zeker een duur grapje, maar als de betreffende piloot geen radiocontact maakt, kan het ook geheel iets anders zijn en dan ben ik maar al te blij om voor dat dure grapje te betalen.

En naar mijn weten heeft Leeuwarden deze QRA taak volledig op zich genomen, vroeger rouleerde ze met andere velden, maar nu ligt het volgens mij bij Leeuwarden.

veilside

Lijkt me een duur grapje om elke keer twee F16's te sturen...

Inplaats je als piloot zijnde nou een keer oplet als iemand radiocontact probeert te maken ::)

calimero

Citaat van: Sanderm op 16/07/2005 | 18:39 uur
Hallo Calimero

Ze worden in nieuw millingen alleen gezien op het radar. Men weet van elk radarstipje wie of wat het is. Weten ze dit niet proberen ze radiocontact te maken. Lukt dat niet dan gaan er 2 f-16's op af. De f-16's staan 24 uur per dag klaar voor de zogenaamde QRA-taak. Quick Reaction Alert. Deze f-16's  mogen zelfs door de geluidsbarrière.

groet,
Sander Meijering

Thanks voor de duidelijke uitleg, ik dacht al inderdaad dat het zo iets moest zijn...
Impossible only takes some minutes longer.

Sanderm

Hallo Calimero

Ze worden in nieuw millingen alleen gezien op het radar. Men weet van elk radarstipje wie of wat het is. Weten ze dit niet proberen ze radiocontact te maken. Lukt dat niet dan gaan er 2 f-16's op af. De f-16's staan 24 uur per dag klaar voor de zogenaamde QRA-taak. Quick Reaction Alert. Deze f-16's  mogen zelfs door de geluidsbarrière.

groet,
Sander Meijering

calimero

Citaat van: Matthi op 15/07/2005 | 16:43 uur
dat onderscheppen gebeurt toch vanuit nieuwmilligen
:-\ :-\

Daar worden ze toch alleen gezien op de radar?
Impossible only takes some minutes longer.

SkyBound

Yep, en daar gaat he bovenstaande verhaal over. 'Ze' is in dit geval luchtmacht/defensie.

Erik

Matthi

Klop Klop Klopwie is daar ;D ;D ;D

ff serieus als nieuwmilligen ze op de radar heeft (en ze reageren nie) dan sture ze er toch 2 f16 heen ??? ???

SkyBound

Dat is nou net het probleem, als millingen ze niet kan onderscheppen moeten ze op het cockpit raampje kloppen voor aandacht.

Erik

Matthi

dat onderscheppen gebeurt toch vanuit nieuwmilligen
:-\ :-\

veilside



DEN HAAG (ANP) - Nederlandse F-16's hebben de eerste maanden van dit jaar vijf keer een vliegtuig onderschept dat zich niet meldde bij de luchtverkeersleiding. Het betrof in alle gevallen loos alarm. Dat heeft een woordvoerder van het ministerie van Defensie vrijdag gezegd.

De luchtmacht heeft twee straaljagers paraat staan die kunnen worden ingezet voor een zogenoemde Quick Reaction Alert. Dit is een standaardprocedure binnen de NAVO. Deze houdt in dat een toestel dat zich niet bekendmaakt bij het binnenvliegen van het luchtruim van een land, onmiddellijk wordt onderschept. Vorig jaar gingen F-16's in totaal tien keer de lucht in.

Begin dit jaar kwamen de straaljagers bijvoorbeeld in actie om een Boeing van Pakistan International Airlines te onderscheppen. Een ander vliegtuig van deze maatschappij is ook al eens boven Groot-Brittannië onderschept door gevechtsvliegtuigen.