banen gilze rijen

Gestart door berend, 16/03/2004 | 15:30 uur

itsme

Volgens mij kunnen er ook gewoon F-16's nog landen. Je moet alleen een dag ofzo vantevoren aanvragen zodat ze de kabel in orde kunnen maken althans dat was een half jaar geleden nog wel zo. Wat ik had gehoord was idd ook dat ze er puur een heliport van wilde maken maar ja zo'n baan is toch wel handig dus jah

Robert

tja inderdaad defensie valt ook onder de naam ambtenaar.
is toch jammer ;D
Pain is temporary, glory lasts forever!

2ring

Ja en dit is bij veel van de wegbezuinigde onderdelen het geval (wat te denken van de Orions, de Cheetah's etc.)

Alleen dit is een éénmalige investering geweest. De running costs van die onderdelen per jaar, daar zit 'm de "winst" in. Daarom zeggen ze dat als Valkenburg gesloten wordt dit alleen al 50 miljoen (of zoiets) per jaar scheelt. Voor de drie jaar (2005-2007) waar de bezuinigen voor moesten gelden is dit 150 miljoen; wat al weer bijna 20% van het totale te bezuinigen bedrag (800 miljoen) is!

Tja ook als Defensiemedewerker ben je tenslotte een (rijks-) ambtenaar, vandaar dat ik aan je uitroep voldoe om het even uit te leggen!


gr.!

2ring

Robert

Tis toch eigenlijk gek ook he. In gilze rijen zijn er problemen met de banen. Als je die op moet knappen kost dat een hoop geld. In Twente waren de banen nog niet zo lang geleden helemaal verniewd voor miljoenen euro's en nu gaat Twente dicht.

Welke ambtenaar kan dit uitleggen
Pain is temporary, glory lasts forever!

Cap

Het is maar de vraag of de banen van Gilze-Rijen geheel zijn afgekeurd voor F-16's. Begin 2002 hoorde ik nog dat de banen nog een kleine tien jaar meekonden, voordat ze volledig werden afgekeurd. Wellicht dat ze de boel voor de open dagen in 2005, nog even flink bijlangs gaan.

Andries

berend

der stonden vandaag 2 f-16's voor de hangaar van 301.

en ik hoorde ze even later vertrekken dus de banen zijn goedgekeurd om te landen

berend

zijn daar foto's van gemaakt of weet iemand de registratie nummers

J. de beer

Citaat van: berend op 31/03/2004 | 13:40 uur
maandag stond de antanov aan kant waar ook de hoofdpoort staat.

vanaf het hek was het mischien 100-200 meter.

echt zeer indrukwekkend!! ;D

Ik heb donderdag een kijkje genomen.
Net na de landing van de Antanov kwamen 2 f-16's die wat doorstarts maakten op de baan. (baan was afgekeurd voor f-16?)

Later kwamen er ook nog een 2-tal A-10's een kijkje nemen.

Kortom... het was de moeite waard.  ;)

berend

maandag stond de antanov aan kant waar ook de hoofdpoort staat.

vanaf het hek was het mischien 100-200 meter.

echt zeer indrukwekkend!! ;D


ik hoop dat ie vandaag daar weer staat.
er zijn overigens wel spotter plekken. maar je kunt je auto gewoon ergens weg zetten en zeer dichtbij komen.

oftewel zeker de moeite waard

J. de beer

Citaat van: StrikeFalcon op 16/03/2004 | 20:20 uur29 maart 1x GZR (Gilze-Rijen voor de gene die het niet weet)
31 maart 1x GZR

Op Eindhoven komen de Antonovs met enige regelmaat over de vloer, maar voor Gilze-Rijen zal dit een eerste keer zijn. Meer info volgt t.z.t.

Bron: Staf Voorlichting Gilze-Rijen

Dit stukje heb ik van Scramble afgeplukt.

Een paar foto's zal ook altijd welkom zijn  ;D. (als het mag dan). Dus wie in de buurt woont ga een kijkje nemen.

Ik zou dat toestel wel eens willen zien.
Kan ik dan zomaar naar de basis rijden en bij het hek gaan kijken?
Of zijn er speciale spotters plaatsten?

Groeten,
Jeroen!

Mario

Helaas slaan de bezuinigingen overal toe , ook op Gilze dus. Maar als een vliegveld gebruikt kan worden om z`n primaire taak uit te voeren waarom zou je dan extra geld uitgeven om een secundaire taak uit te voeren? Ik denk dat iedereen blij mag zijn dat Gilze nog open is en dat er niet nog een basis van de kaart is geveegd.

Overigens moet je ook verder kijken dan je neus lang is. Soms proberen ze te bezuinigen op zoals nu een baan maar kijk eens naar het effect ervan. Steenslag op vliegtuigen kan corrosie en andere problemen veroorzaken , hoeft niet persee bij een F16 te zijn. Dit kan voor meer kosten zorgen dan onderhoud aan een baan. Misschien hadden ze beter 1 baan kunnen onderhouden.

Maar goed een helicopter zoals een chinook of een cougar of een apache moet overal kunnen landen en ik denk dat je in afghanistan veel problemen kunt krijgen door steentjes / zand of andere dingen. Dus het kan altijd erger!


-Jeroen-

#26
Ja ik had ook al zoiets gehoord dat de banen op gilze afgekeurd waren voor f16 verkeer, maar ze hebben kortgeleden wel voor een paar miljoen een kompleet nieuw ILS systeem geplaatst.
dus misschien gaan ze de baan ook nog wel aanpakken wat van eindhoven, twente, volkel en leeuwarden is de baan vorig jaar vernieuwd. dus wieweet we wachten gewoon af.

???
The civil war had ended, But  one man's battle with himself was just beginning

Marvin

#25
als de toplaag van een baan niet om de 5 tot 7 jaar wordt vernieuwd gaat hij slijten en komen er allerlei kleine steentjes los te liggen - net zoals op de autowegen - dan krijg je bij landende jets al snel allerlei FOD-problemen, vooral bij de 'stofzuigende' F-16  ;D
vroeger werd het grote baanonderhoud van alle MOB's uit het NATO-infrastructuurfonds betaald, maar dat is al een aantal jaren ter ziele, als ik het goed heb - vandaar dat Nederland (we ben't zúúúnig) niet veel groot onderhoud aan de baan van Gilze gedaan zal hebben.
overigens heb je daar weinig last van met lichte vliegtuigen en helicopters, vandaar..... 8) 8)
confused...? so am i....

berend

ik denk niet helemaal want de historische vlucht zit er ook en daar is geen bestemmings plan voor. dus die zullen daar wel blijven.

net zoals de zweefvliegtuigen

kleine ellen

Heb navraag gedaan de banen zijn idd afgekeurd voor F-16 verkeer... En het schijnt dat binnenkort niets meer mag landen maar das een gerucht dat rondgaat op de basis daar.. De apaches blijven wel hoor  :)
Ik ben benoemd tot bescherm vrouwe van de TANKS :D :D !!!

Kleintje Pils

#22
Citaat van: >Jeroen< op 16/03/2004 | 20:26 uur
Op gilze hoeven ze geen bomen te kappen om die antonovs te laten vliegen, dat moesten ze een paar jaar geleden op SSB wel

Was dit niet in 1994? Toen ze naar Ruanda gingen? Regelmatig kwam er hier zo'n reus over toen. Errug gaaf!
Mzzls Remco

oud_zijde

nou dat had ik misschien anders neer moeten zetten.

ik had het meer over de risico's, afgaande van dat bericht klinkt het nogal krap, als zo'n gigantisch toestel de baan afrolt heb je hem er voorlopig nog niet weer terug op lijkt me
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

-Jeroen-

Op gilze hoeven ze geen bomen te kappen om die antonovs te laten vliegen, dat moesten ze een paar jaar geleden op SSB wel, en later heeft een zelfde toestel de einde baan verlichting van WDT(woensdrecht) nog kapot geblazen. ja rare jongens die russen
The civil war had ended, But  one man's battle with himself was just beginning

StrikeFalcon

oud_zijde ik weet niet wat jij met verspilling bedoelt, het opmeten en alles. Of gewoon het feit dat ze zo "moeilijk" doen om de An-124 naar Gilze te kunnen laten komen. Verder zullen ook An-124's op Eindhoven te zien zijn:

De komende drie weken zullen er regelmatig An-124's van het Antonov Design Bureau in het Brabantse luchtruim te zien zijn. De Antonovs zijn door de NAVO ingehuurd om materieel naar Afghanistan te vliegen voor de aankomende uitzending van het Nederlandse Apache-detachement.

Een aantal An-124's zal naar Eindhoven komen voor het ophalen van materiaal en op Gilze-Rijen zullen twee toestellen de zes Apaches komen oppikken. Een kort overzichtje (onder voorbehoud):

15 maart 2x EHV (Eindhoven voor de gene die het niet weet)
17 maart 1x EHV
19 maart 1x EHV
22 maart 1x EHV
26 maart 1x EHV
29 maart 1x GZR (Gilze-Rijen voor de gene die het niet weet)
31 maart 1x GZR

Op Eindhoven komen de Antonovs met enige regelmaat over de vloer, maar voor Gilze-Rijen zal dit een eerste keer zijn. Meer info volgt t.z.t.

Bron: Staf Voorlichting Gilze-Rijen

Dit stukje heb ik van Scramble afgeplukt.

Een paar foto's zal ook altijd welkom zijn  ;D. (als het mag dan). Dus wie in de buurt woont ga een kijkje nemen.

berend

he verpest de lol nou niet.

2 antanov's op gilze-rijen is mega gaaf man.


oud_zijde

ah kijk dan is dat ook weer opgelost.

maareuhm wat een verspilling weer zeg, vlieg die antonovs gewoon naar eindhoven en scheep de apaches daar in
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

StrikeFalcon

Ik denk dat de banen niet afgekeurd zijn.

CitaatI.v.m de uitzending van 6 Apaches naar Afghanistan zal de basis twee reuzen in de vorm van 2 Antonov 124's over de vloer gaan krijgen. Na vele metingen en onderzoeken of men zo'n grote kist op Gilze kan afhandelen, is men tot de conclusie gekomen dat het allemaal net kan. De Antonov kan de draai aan de 28 kant net maken. Maar het zal toch wel een hele klus worden om de draai te kunnen maken (dit kan nog leuk worden). De Antonov zal dan ook gewoon op de startbaan blijven staan en daar dan ook geladen worden. Het gaat hier trouwens om twee vluchten, omdat een Antonov slechts 3 Apaches tegelijk mee kan nemen met randapparatuur. Het is nu alleen nog even wachten op de flightplans. Zodat we ook precies kunnen zeggen, wanneer deze enorme toestellen gaan arriveren op ons eigen Gilze-Rijen.

Dit stukje komt van www.gras-spotters.nl de spotter's site van Gize-Rijen.
Zo'n An-124 weegt vele malen meer dan een F-16 dus de banen zullen ook nog wel open zijn voor F-16's.

oud_zijde

It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

kleine ellen

gheghe ja als het idd geen F-16's waren is het dat geweest.. Maar op Gilze/rijen hebben naar mijn weten wel F-16's gestaan..
Ik ben benoemd tot bescherm vrouwe van de TANKS :D :D !!!

oud_zijde

pacifisten met gettoblasters en speakers?
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

kleine ellen

Geloof dat de banen idd afgekeurd waren.. maar durf het niet met zekerheid te zeggen.. Maar dr zijn toch wel F-16's geweest op gilze/rijen hoor... wat hebben wij anders al die jaren gehoord  ???
Ik ben benoemd tot bescherm vrouwe van de TANKS :D :D !!!

Marvin

je kunt best een show op Gilze geven, waarbij de 'fast jets' bijvoorbeeld vanaf Volkel vliegen, heli's en 'lichte droefheid' kan je dan vanaf Gilze vliegen - vraagt alleen wat coordinatie met de verkeersleiding op Volkel.....  ;D
confused...? so am i....

oud_zijde

ja maar dat kan toch niet zo'n moeite zijn???

ff met de apparatuur en zandschuurmachines langs de baan wandelen ofzo ;)

en als blijkt dat de banen niet geschikt zijn gaat het feest over ... of idioot veel helikopters voor de verandering :D
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

berend

ja dat is het hem nu

ze doen dus geen baan onderhoud meer sinds de 3 mob in het leven zijn geroepen

oud_zijde

hmz nou dan weet ik het niet hoor.

lijkt me dat het nog wel zou moeten kunnen als ze het nog ff een groot onderhoud geven enzo
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

berend


oud_zijde

jamaar hebben er uberhaupt ooit F16's gestaan op Gilze Rijen???
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

DvdW

Dr zijn geen F-16's gestationeerd daar, dat klopt. Maar ik weet niet of de banen zijn afgekeurd....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

berend

der landen toch geen F-16's meer

en er word geen onderhoud aan gepleegd

dus ging ik er van uit dat ie afgekeurd is

DvdW

waarneer zijn ze afgekeurd dan?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

oud_zijde

goede vraag eigenlijk
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

berend

zijn de 2 banen op gilze nu afgekeurd voor het F-16 verkeer?

want er staat ergens anders op het forum dat in 2005 mischien de dagen naar gilze komen. maar hoe kan dat als je banen neit functioneren. En er geen onderhoud aan gepleegd word.