F-16: 30 jaar in de lucht en 25 jaar bij de Luchtmacht

Gestart door Airpower, 22/02/2004 | 22:54 uur

DJdeRidder

Citaat van: De modelbouwer op 25/02/2004 | 13:09 uur
Hmm betekend dit een formatie van 30 toestellen ??? , uit heel Europa F-16's (Israelische of Griekse zouden mooi zijn ;D) ???

Let's wait and see...

In 1989 bij het 10-jarig jubileum was er een static line-up van 32 F-16s uit Belgie, Denemarken, Noorwegen, Amerika (sommigen daarvan ook echt uit de VS), Turkije en Nederland! Mogen ze best nog een keer doen  :)

(Overigens waren er toen ook Deense Drakens, Belgische Mirages V, een Canadese T-33, Amerikaanse en Engelse Phantoms... Om het maar even over die goeie ouwe tijd te hebben  :o )
----------
An airshow a day, keeps the doctor away!

Kleintje Pils

Hmm betekend dit een formatie van 30 toestellen ??? , uit heel Europa F-16's (Israelische of Griekse zouden mooi zijn ;D) ???

Let's wait and see...
Mzzls Remco

Airpower

#1
F-16: 30 jaar in de lucht en 25 jaar bij de Luchtmacht

Den Haag, 20 Feb 2004


De eerste Nederlandse F-16 geflankeerd door, twee F-104G Starfighters en twee NF-5's

Eén van de onderwerpen die aandacht krijgt bij de Open Dagen op 18 en 19 juni op de vliegbasis Volkel vormt het 25-jarig jubileum van de F-16 bij de Koninklijke Luchtmacht. Op 6 juni 1979 landde de J-259 op de vliegbasis Leeuwarden. De eerste 'officiële' vlucht van de F-16 vond plaats in februari 1974 (30 jaar geleden). Op dit moment vliegen er 4.129 F-16's vliegen in liefst 24 landen. Daarmee is de Fighting Falcon het meest succesvolle vliegtuig van de laatste decennia.


Het prototype van de F-16, de YF-16

De eerste keer dat een F-16 - toen als prototype nog YF-16 - het luchtruim koos, was in januari 1974. Het was eigenlijk niet de bedoeling, maar omdat bij taxi-tests de snelheid onverwacht hoog opliep, vond de testvlieger het verstandiger om op te stijgen. De eerste 'officiële' vlucht vond plaats op 2 februari 1974 met Phil Oestricher in de cockpit.

In januari 1975 koos de Amerikaanse luchtmacht voor de Fighting Falcon zoals de F-16 werd genoemd. In juni van dat jaar besloten België, Nederland, Noorwegen en Denemarken, verenigd in een consortium, ook de F-16 te kopen als opvolger van de legendarisch F-104G Starfighter. In eerste instantie kocht de luchtmacht 102 toestellen, later volgden er nog 113 ter vervanging van de NF-5 jachtbommenwerper en om toekomstige vredesverliezen op te vangen. De 213de en laatste F-16 wordt op 27 februari 1992 afgeleverd, dus 13 jaar na de aankomst van de J-259 in Leeuwarden.

Op dit moment zijn de F-16's gestationeerd op de vliegbases Leeuwarden, Twenthe en Volkel. Eén van de taken is de beveiliging van het Nederlandse luchtruim, waarvoor dag en nacht bewapende toestellen klaar staan om binnen enkele minuten op te stijgen. In de afgelopen jaren zijn Nederlandse F-16's ingezet bij crisisbeheersingsoperaties rond Bosnië, Kosovo en Afghanistan.

Vanaf ongeveer 2010, ruim 30 jaar nadat het toestel in dienst kwam, is het noodzakelijk de F-16 te vervangen. Kandidaat hiervoor is de Amerikaanse F-35 Joint Strike Fighter. Nederland neemt deel aan het ontwikkelingsprogramma voor dit toestel.

Bron: www.luchtmacht.nl
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com