Dienstplicht terug?

Gestart door Ronfolkersma, 13/01/2014 | 20:41 uur

Huzaar1

Citaat van: Robert2 op 02/07/2016 | 20:18 uur
Heel eerlijk van je dat je dit zo publiekelijk durft te vertellen. Ik zit niet bij de KM, maar ik kan mij voorstellen dat je aan boord nog minder privacy hebt dan wanneer je bijvoorbeeld met vier man op een kamer slaapt op een kazerne o.i.d. Prikkelarme omgevingen bestaan er simpelweg niet bij de operationele diensten en al helemaal niet aan boord van een schip. Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen prikkelarme omgevingen zijn binnen Defensie, de overheid is tenslotte verplicht om een x-aantal mensen met een arbeidsbeperking aan te nemen, de participatiewet. Hoeveel dat er precies zijn en waar allemaal weet ik niet. In het nieuwste 'Materieel gezien' blad was er een artikel over een jongen met een autistische beperking die aan de slag ging bij het KPU bedrijf. Link: https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2016/04/mg201604participatiewet

+1 respect voor Halsey. Knap in deze pannekoekentijden hier voor uit te komen.

Halsey, in alle eerlijkheid. Ik vermoedde het al door het marine tenue uniform met de Mk1 of Mk2 boordknopen voor gevorderden discussie. Daar behaal je in ieder geval een hoger niveau mee dan bepaalde andere leden van dit forum, je weet tenminste waar je over praat.
Doorgaan zo, ik waardeer je eerlijkheid.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robert2

Citaat van: Ton de Zwart op 02/07/2016 | 21:57 uur
Behalve de onmogelijk te realiseren voorwaarden door AJ omtrent dit onderwerp opgemerkt, is er nog iets waar niemand het, voor zover ik weet, over gehad heeft.
Destijds is de krijgstucht min of meer afgeschaft en daarmee ook de straffen en maatregelen die hoorde bij de militaire discipline. De krijgsraad bestaat niet meer.  Alleen een militaire kamer bij het gerechtshof te Arnhem rest nog.

Als je onopgevoede, recalcitrante, misdadige jongelieden wil gaan vormen tot militair, is een strenge tucht noodzakelijk. Bij een stevig vergrijp hoort een stevige straf, zoals destijds 14 dagen cel op water en brood en inhouding van soldij. Dat is allemaal afgeschaft. Met overreding, en mentaal overwicht redt je het niet. Het tuig zou de instructeurs en ander kader vierkant uitlachen. Bij een ernstig vergrijp zou de burgerrechter een D66 strafje geven wat nog meer lol veroorzaakt.

En natuurlijk is het volstrekt onverantwoordelijk om dat soort lieden te leren omgaan met wapens en springstoffen en met militaire doctrines. Net zo dom als de gratis kickbokslessen die ook gegeven werden en worden om die gasten te paaien. Hoe verzinnen ze het?
Bij mijn weten is de krijgstucht helemaal niet min of meer afgeschaft, maar bestaat deze gewoon nog steeds. Een dienstbevel niet opvolgen heeft consequenties die o.a. een boete of meer kunnen inhouden. Maar het hoofdprobleem blijft gewoon de capaciteit, het geld en nog wel het meest; er zijn wel betere dingen te doen. Het ministerie van Volksgezondheid heeft het meeste budget van alle departementen, zij mogen er maar voor zorgen dat o.a. Jeugdzorg e.d. op orde komen. Daarna komen de ministerie van Binnenlandse Zaken en Veiligheid & Justitie, en daarna pas een keer Defensie.

JdL

Hoe heeft men dat bij het project in Carib gebied opgelost? Dat zijn ook niet allemaal lieverdjes.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ton de Zwart

Behalve de onmogelijk te realiseren voorwaarden door AJ omtrent dit onderwerp opgemerkt, is er nog iets waar niemand het, voor zover ik weet, over gehad heeft.
Destijds is de krijgstucht min of meer afgeschaft en daarmee ook de straffen en maatregelen die hoorde bij de militaire discipline. De krijgsraad bestaat niet meer.  Alleen een militaire kamer bij het gerechtshof te Arnhem rest nog.

Als je onopgevoede, recalcitrante, misdadige jongelieden wil gaan vormen tot militair, is een strenge tucht noodzakelijk. Bij een stevig vergrijp hoort een stevige straf, zoals destijds 14 dagen cel op water en brood en inhouding van soldij. Dat is allemaal afgeschaft. Met overreding, en mentaal overwicht redt je het niet. Het tuig zou de instructeurs en ander kader vierkant uitlachen. Bij een ernstig vergrijp zou de burgerrechter een D66 strafje geven wat nog meer lol veroorzaakt.

En natuurlijk is het volstrekt onverantwoordelijk om dat soort lieden te leren omgaan met wapens en springstoffen en met militaire doctrines. Net zo dom als de gratis kickbokslessen die ook gegeven werden en worden om die gasten te paaien. Hoe verzinnen ze het?

Micheltje

Citaat van: Lex op 02/07/2016 | 19:01 uur
Klopt!  ;)
Maar in de praktijk gebruikt de "oude garde" deze benaming nog steeds. :devil: En dat kost ze het een en ander.
Maar dat is een ander onderwerp.


+1

JdL

#276
Citaat van: StrataNL op 02/07/2016 | 15:59 uur
Voor alle duidelijkheid; ik ben ook tegen het plan wat de CDA hier voorstelt, grootschalige dienstplicht is totaal niet realistisch te noemen en idd ook niet haalbaar in de huidige situatie. Kleinschalige militie moet denk ik wel kunnen, uiteraard geen criminelen.
+1
Hebben ze in Polen met de Russische dreiging tegenwoordig niet ook milities? Had daar wat over gelezen maar kan het zo snel niet vinden.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Robert2

Citaat van: Admiral Halsey op 02/07/2016 | 16:21 uur
Als Wajong'er met autisme (Syndroom van Asperger) zijnde, heb ik wel ervaring met andere arbeidsgehandicapten, omdat ik eerder als WSW'er in een WSW-bedrijf werkte en sinds 2006 aan (arbeidsmatige) dagbesteding doe binnen zorginstellingen.Sommige arbeidsgehandicapten hebben dusdanig lichamelijke en verstandelijke beperkingen dat zij niet veel aankunnen en daardoor aangewezen zijn op eenvoudige werkzaamheden. Andere arbeidsgehandicapten kunnen gedragsproblemen hebben, waardoor het heel moeilijk is om die goed in de groep te houden en goed te kunnen begeleiden. Bij het WSW-bedrijf viel ik uit t.g.v. teveel omgevingsprikkels op de werkplek (harde muziek, veel collega's om mij heen). Bij de defensie heb ik alleen maar ervaring als regelmatige bezoeker van de Marine- en de Wereldhavendagen opgedaan. Daardoor krijg ik wel een onjuist (romantisch/idealistisch) beeld van het leven aan boord, het lijkt allemaal zo mooi. Heb je aan boord bij de Koninklijke Marine/Koopvaardij ook met veel omgevingsprikkels te maken?
Heel eerlijk van je dat je dit zo publiekelijk durft te vertellen. Ik zit niet bij de KM, maar ik kan mij voorstellen dat je aan boord nog minder privacy hebt dan wanneer je bijvoorbeeld met vier man op een kamer slaapt op een kazerne o.i.d. Prikkelarme omgevingen bestaan er simpelweg niet bij de operationele diensten en al helemaal niet aan boord van een schip. Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen prikkelarme omgevingen zijn binnen Defensie, de overheid is tenslotte verplicht om een x-aantal mensen met een arbeidsbeperking aan te nemen, de participatiewet. Hoeveel dat er precies zijn en waar allemaal weet ik niet. In het nieuwste 'Materieel gezien' blad was er een artikel over een jongen met een autistische beperking die aan de slag ging bij het KPU bedrijf. Link: https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2016/04/mg201604participatiewet

Ace1

#274
Citaat van: Admiral Halsey op 02/07/2016 | 14:51 uur
Of je wel of geen arbeidsgehandicapten en anderen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt aan boord kunt plaatsen, is ook erg afhankelijk van het persoon zelf. De ene kan wel aan boord meedraaien, een tweede (gevechts)rol vervullen, met calamiteiten omgaan en goed opgewerkt worden, de andere niet. Maatwerk is ook hier van groot belang, je kunt diegenen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt niet zomaar van een boordplaatsing uitsluiten!

Dit bedoeldt Jurrien Visser, arbeidsgehandicapten kunnen niet in oorlogstijd worden ingezet dat is veel te gevaarlijk en moreel niet verantwoord.




Lex

Citaat van: A.J. op 02/07/2016 | 18:50 uur
De Kmar is sinds 1998 formeel het vierde krijgsmachtdeel en geen wapen meer.
Klopt!  ;)
Maar in de praktijk gebruikt de "oude garde" deze benaming nog steeds. :devil: En dat kost ze het een en ander.
Maar dat is een ander onderwerp.

A.J.

Citaat van: Lex op 02/07/2016 | 18:36 uur
@Admiral Halsey. Het valt mij op dat je erg de focus neerlegt op de KM. Maar de Krijgsmacht bestaat uiteindelijk uit een drietal krijgsmachtdelen en één wapen.

De Kmar is sinds 1998 formeel het vierde krijgsmachtdeel en geen wapen meer.

Lex

@Admiral Halsey. Het valt mij op dat je erg de focus neerlegt op de KM. Maar de Krijgsmacht bestaat uiteindelijk uit een drietal krijgsmachtdelen en één wapen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Admiral Halsey op 02/07/2016 | 16:21 uur
Heb je aan boord bij de Koninklijke Marine/Koopvaardij ook met veel omgevingsprikkels te maken?

100+ mensen in en  een beperkte ruimte zonder al te veel privacy, altijd scheepsgeluiden, die maanden van huis zijn, weken achter elkaar op zee zijn, werkend in een vol continue bedrijf niet alleen bezig zijn met hun eigen werk maar tussendoor ook nog eens de nodige oefeningen draaien.... levert wel een paar prikkels.

Ros

Citaat van: Admiral Halsey op 02/07/2016 | 16:03 uur
Vooral Wajon'ers met autisme zijn in het algemeen niet flexibel. Wanneer je aan boord bij de koopvaardij je vaste taken doet op het gebied van facilitair/horeca, hoef je toch niet flexibel te zijn?

De "stempel" Wajong krijg je niet voor de kat z'n viool. Dan heb je minimaal een arbeidsbeperking dat het functioneren binnen het "normale" bedrijfsleven niet mogelijk maakt. Flexibiliteit en kunnen werken onder stress zijn kenmerken waar je aan moet voldoen binnen de meeste beroepen. Werken binnen een kleine(re) gemeenschap waar men op zichzelf is aangewezen is zeker geen goede werkomgeving voor mensen met enige vorm van een  "rugzakje".

Admiral Halsey

#268
Citaat van: Robert2 op 02/07/2016 | 16:12 uur
Even een vraag ter verduidelijking; heb jij ervaring in de gehandicaptenzorg en / of ervaring bij Defensie? Deze vraag geldt ook voor anderen die hetzelfde idee hebben om mensen met een beperking een gevechtsondersteunende functie te geven.

Ik heb met beide ervaring, dus ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen van anderen en waarom zij denken dat het wél kan..

Als Wajong'er met autisme (Syndroom van Asperger) zijnde, heb ik wel ervaring met andere arbeidsgehandicapten, omdat ik eerder als WSW'er in een WSW-bedrijf werkte en sinds 2006 aan (arbeidsmatige) dagbesteding doe binnen zorginstellingen.Sommige arbeidsgehandicapten hebben dusdanig lichamelijke en verstandelijke beperkingen dat zij niet veel aankunnen en daardoor aangewezen zijn op eenvoudige werkzaamheden. Andere arbeidsgehandicapten kunnen gedragsproblemen hebben, waardoor het heel moeilijk is om die goed in de groep te houden en goed te kunnen begeleiden. Bij het WSW-bedrijf viel ik uit t.g.v. teveel omgevingsprikkels op de werkplek (harde muziek, veel collega's om mij heen). Bij de defensie heb ik alleen maar ervaring als regelmatige bezoeker van de Marine- en de Wereldhavendagen opgedaan. Daardoor krijg ik wel een onjuist (romantisch/idealistisch) beeld van het leven aan boord, het lijkt allemaal zo mooi. Heb je aan boord bij de Koninklijke Marine/Koopvaardij ook met veel omgevingsprikkels te maken?

Benno1969

Citaat van: A.J. op 02/07/2016 | 15:46 uur
Nee, er was 1 divisie mobilisabel, te weten de vijfde divisie. De andere twee (de 1e en de 4e) waren bijna compleet paraat. Daarbij had je met de dienstplicht ongeveer een 65.000 man in totaal paraat bij de landmacht. Na een algehele mobilisatie had je de beschikking over ongeveer 200.000 man. Bij die 65.000 man (parate periode) had je dus ook het beroepspersoneel zitten.

Dit is wel goed leesvoer om wat meer achtergrond te krijgen bij de organisatie in de dienstplichtigentijd: http://orbat85.nl/

Dank voor de link en achtergrond. Dacht dat destijds idd twee divisies van het eerste legerkorps mobilisabel waren, maar toch iets minder dus. Enfin het gaat mij er meer om dat de veiligheidssituatie veranderd is, dus we voor een deel zouden moete kunnen opschalen. De drie brigades die we nu hebben, volgens mij met een beperktere omvang dan destijds zijn veel te weinig.