Para Commando's oefenen landingsoperatie in Den Helder

Gestart door andré herc, 13/02/2011 | 19:56 uur


Lex

Citaat van: Ace1 op 13/02/2011 | 21:37 uur
Ik heb er weleens een afbeelding van gezien het was een vergrote versie van de Rotterdam met 3 landing spots, maar weet  niet meer waar ik dat op internet heb gezien.
Deze heeft gestaan op de site van mil.be, onder de header BLTS.

Ace1

Citaat van: Reinier op 13/02/2011 | 21:15 uur
Citaat van: Ace1 op 13/02/2011 | 21:06 uur
Citaat van: Reinier op 13/02/2011 | 20:37 uur
De Belgen hebben al eens eerder belangstelling gehad voor een LPD (zoals de Rotterdam)

Jij bedoelt BLTS (Belgium Luxembourg Transport Ship)

Als ik het goed weet was dat een schip van 19.000 ton en de Luxemburgers zouden dan 25% meebetalen?
Dat klopt. Deze werd gecanceld (bestond volgens mij nog alleen op papier/ achterkant van een bierviltje)

Ik heb er weleens een afbeelding van gezien het was een vergrote versie van de Rotterdam met 3 landing spots, maar weet  niet meer waar ik dat op internet heb gezien.

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 13/02/2011 | 21:06 uur
Citaat van: Reinier op 13/02/2011 | 20:37 uur
De Belgen hebben al eens eerder belangstelling gehad voor een LPD (zoals de Rotterdam)

Jij bedoelt BLTS (Belgium Luxembourg Transport Ship)

Als ik het goed weet was dat een schip van 19.000 ton en de Luxemburgers zouden dan 25% meebetalen?
http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/clst-h.htm

Elzenga

Interessant detail om te zien trouwens dat men een extra LCVP(NL) meenam in de davits.

Reinier

Citaat van: Ace1 op 13/02/2011 | 21:06 uur
Citaat van: Reinier op 13/02/2011 | 20:37 uur
De Belgen hebben al eens eerder belangstelling gehad voor een LPD (zoals de Rotterdam)

Jij bedoelt BLTS (Belgium Luxembourg Transport Ship)

Als ik het goed weet was dat een schip van 19.000 ton en de Luxemburgers zouden dan 25% meebetalen?
Dat klopt. Deze werd gecanceld (bestond volgens mij nog alleen op papier/ achterkant van een bierviltje), Nederland was 'boos' en dreigde met het niet uitbaggeren van de Westerschelde en een schadeclaim. De Belgen hebben dit kunnen voorkomen door 2 M-fregatten van ons te kopen (hadden ook interesse in Engelse schepen). Hebben die Belgen er toch nog iets goeds aan overgehouden.

En wat moeten die Belgen nu eigenlijk met een LPD? Europa komt om in de LPD's. Duitsland wilt ook een JSS. Er is straks in Europa een overcapaciteit aan die LPD's en een ondercapaciteit aan manschappen om die schepen te vullen, te weinig fregatten om ze te beschermen en te weinig ambitie en mogelijkheden om ze te gebruiken waar ze voor zijn.

Ace1

Citaat van: Reinier op 13/02/2011 | 20:37 uur
De Belgen hebben al eens eerder belangstelling gehad voor een LPD (zoals de Rotterdam)

Jij bedoelt BLTS (Belgium Luxembourg Transport Ship)

Als ik het goed weet was dat een schip van 19.000 ton en de Luxemburgers zouden dan 25% meebetalen?

Ace1

Citaat van: Reinier op 13/02/2011 | 20:37 uur
De Belgen hebben al eens eerder belangstelling gehad voor een LPD (zoals de Rotterdam), maar de Belgen nemen hun defensie nog minder serieus dan wij en hadden daar geen geld voor.

Wellicht dat volgende maand het duidelijk wordt dat wij het gaan proberen met een LPD minder. Deze door te verkopen aan de Belgen, zodat onze capaciteit er niet onder hoeft te lijden (deze onzin verzin ik zelf niet, maar is eerder uitgekraamd ten tijden van de verkoop van de 2 M-fregatten aan België).

We kunnen ons ook afvragen wat wij straks moeten doen met 2 LPD's en een JSS.

Ik denk dat de Rotterdam te duur is voor het Marinecomponent om te kunnen bemannen en het onderhoud ervan?

Reinier

Citaat van: andré herc op 13/02/2011 | 19:56 uur
Video>>http://www.mil.be/miltv/index.asp?LAN=nl&FILE=webtv&the_clip_id=837
Ziet er redelijk lullig uit.... Spiegelglad water, makkelijk te belopen terrein. Op dezelfde locatie deden de mariniers tijdens de vlootdagen ook altijd een landing...

Reinier

De Belgen hebben al eens eerder belangstelling gehad voor een LPD (zoals de Rotterdam), maar de Belgen nemen hun defensie nog minder serieus dan wij en hadden daar geen geld voor.

Wellicht dat volgende maand het duidelijk wordt dat wij het gaan proberen met een LPD minder. Deze door te verkopen aan de Belgen, zodat onze capaciteit er niet onder hoeft te lijden (deze onzin verzin ik zelf niet, maar is eerder uitgekraamd ten tijden van de verkoop van de 2 M-fregatten aan België).

We kunnen ons ook afvragen wat wij straks moeten doen met 2 LPD's en een JSS.

Ace1

misschien is het verstandig dat de Belgen als opvolger van de A960 Godetia een kleine LPD nemen?

Ik heb 2 opties een Enforcer 8000 of een Canterbury achtig schip?

andré herc

10/02/11 15:38:04 
Commando's oefenen landingsoperatie 

Vier dagen lang heeft de 16de compagnie van het 2de Bataljon Commando's een landingsoefening gehouden in Den Helder, in Nederland. Op donderdag 10 februari 2011 keerde ze terug naar hun kazerne in Flawinne.

Video>>http://www.mil.be/miltv/index.asp?LAN=nl&FILE=webtv&the_clip_id=837

De 74 commando's volgden eerst een cursus over de theorie en de procedures van het in- en uitschepen bij landingsoperaties. Dat gebeurde aan boord van het amfibisch transportschip Johan de Witt, in de Nederlandse marinebasis van Den Helder. "Commando's zijn in staat om een plaats te voet te bereiken, via paradrop of na een beklimming", legt eerste luitenant Christophe Szczesny uit. Hij is pelotonschef in de 16de compagnie. "Maar ze kunnen ook landingsoperaties over water uitvoeren."

Zulke landingsoperaties voeren ze uit met lichte en snelle vaartuigen: de LCU's (Landing Craft Units). De drils ter voorbereiding en inscheping zijn essentieel voor het goede verloop van de operatie. Elke militair heeft zijn eigen plaats. De pelotonschef gaat eerst aan boord, gevolgd door onder meer de steungroepen. De groep die het strand zal bestormen, gaat het laatste aan boord, zodat zij als eerste kunnen ontschepen.

De militaire geschiedenis kent talrijke befaamde landingsoperaties. Maar ook vandaag nog blijven ze actueel. Tijdens de net afgelopen operatie Atalanta hebben commando's ook deelgenomen aan opdrachten op het water.


http://www.mil.be/def/news/index.asp?LAN=nl&ID=2853
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.