Rel om Britse mars voor Afghaanse burgerdoden

Gestart door Ros, 02/01/2010 | 21:58 uur

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 03/01/2010 | 21:35 uur
Je geeft er nu een leuke draai aan, maar je insinueerde volgens mij wat anders door het gebruik van "zegt een democratie te zijn"..... En nu weer met "is voorlopig een feit". Heb ik wat gemist dat er plotsklaps een dictatuur is (aan het?) ontstaan aan de andere kant van de Noordzee?
Dit is meer een bredere zorg voor "onze" democratieën hier in Europa. Die mijns inziens steeds meer onder druk komen te staan. Ik zie het dus niet meer als een vanzelfsprekendheid. Dat verklaart mijn woordkeuze. Dat het premierschap zonder verkiezingen kan overgaan naar een andere persoon en ook de Britse anti-terreurwetgeving baren mijn zorgen. Maar goed dat gaat offtopic.
Citaat van: Kapitein Rob op 03/01/2010 | 21:35 uur
En ik heb helemaal geen argumenten aangedragen of willen dragen om hier dingen te verbieden die nu eenmaal toegestaan zijn. Ze demonsteren maar een eind weg; ik ben er alleen van overtuigd dat het doel iets anders is dan louter een zuivere herdenking van Afghaanse burgerdoden. Want die kun je ook herdenken zonder opmerkingen te maken over "genadeloze bezetters".
Ik sprak ook niet specifiek over jouw mening hierin, maar over de geluiden in de UK zelf en daarbuiten die daar wel voor pleiten... omdat het argument wat jij aanvoerde ook daar veelvuldig wordt gebruikt.

Maar goed...ik deel je mening dat deze groepering een breder politiek doel heeft hiermee dan alleen het herdenken van Afghaanse burgerdoden.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 03/01/2010 | 17:07 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 03/01/2010 | 15:56 uur
Dat land is bij mijn weten nog steeds een volwaardige democratie.... Dit in tegenstelling tot veel van de landen waar de Godsdienst wordt beleden die deze betogers aanhangen.
Dat laatste is wat mij betreft geen argument om dat maar dingen hier te verbieden die hier wel mogen....Wij hebben onze eigen "spelregels". Wat men elders doet is hun zaak. Het eerste punt is voorlopig nog een feit ja. Daar doelde ik ook op.

Je geeft er nu een leuke draai aan, maar je insinueerde volgens mij wat anders door het gebruik van "zegt een democratie te zijn"..... En nu weer met "is voorlopig een feit". Heb ik wat gemist dat er plotsklaps een dictatuur is (aan het?) ontstaan aan de andere kant van de Noordzee?

En ik heb helemaal geen argumenten aangedragen of willen dragen om hier dingen te verbieden die nu eenmaal toegestaan zijn. Ze demonsteren maar een eind weg; ik ben er alleen van overtuigd dat het doel iets anders is dan louter een zuivere herdenking van Afghaanse burgerdoden. Want die kun je ook herdenken zonder opmerkingen te maken over "genadeloze bezetters".

IPA NG

Eigenlijk is dit nogal onschuldig.
Ze hebben mischien op een bepaalde manier zelfs gelijk, hoewel hun motivatie natuurlijk voortkomt uit hun theocratische ideeën.
Natuurlijk is een groep die zich Islam4UK noemt zorgwekkend, maar hun aanhang zal niet zo groot zijn.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Enforcer

Citaat van: Elzenga op 03/01/2010 | 14:49 uur
Citaat van: Enforcer op 03/01/2010 | 12:03 uur
Eventjes de 2 belangrijkste punten bij elkaar. Lijkt mij wel duidelijk dat Islam4UK meer bezig is met zout in de wonden te strooien dan daadwerkelijk aandacht te vragen voor de burgerdoden. Bovendien is de naam ook als provocerend gekozen.
Ze hebben een overduidelijke mening ja, waar je zo je vraagtekens bij kunt zetten...maar helaas voor hun "tegenstanders"...dat mag in een land dat zegt een democratie te zijn. En dat mag worden uitgedragen tijdens een demonstratie. 

Wat mij betreft zouden ze best zo'n demonstratie mogen doen, maar NIET op de locatie waar normaal de gesneuvelde Britten worden geëerd. Dat is gewoon ronduit provocerend.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 03/01/2010 | 15:56 uur
Dat land is bij mijn weten nog steeds een volwaardige democratie.... Dit in tegenstelling tot veel van de landen waar de Godsdienst wordt beleden die deze betogers aanhangen.
Dat laatste is wat mij betreft geen argument om dat maar dingen hier te verbieden die hier wel mogen....Wij hebben onze eigen "spelregels". Wat men elders doet is hun zaak. Het eerste punt is voorlopig nog een feit ja. Daar doelde ik ook op.

En we hebben...om even op HermanB's reactie te reageren...wel meer anti-democratische bewegingen hier. Waarvan een aantal beduidend actiever en machtiger zijn dan zij die zich beroepen op de Islam en een Islamitische theocratie wensen. Om die groepen zou ik me maar heel wat meer zorgen maken. Want zij gebruiken de anti-Islam stemming op dit moment om hun eigen agenda's te realiseren..staar je nooit blind op 1 "vijand".




Laurens

Anti-democratische gedachten mogen niet geuit worden in een vrije samenleving.....is de samenleving dan nog zo vrij?

HermanB

Anti democratische bewegingen hebben absoluut niets te zoeken hier, ze hebben geen recht van spreken.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 03/01/2010 | 14:49 uur
dat mag in een land dat zegt een democratie te zijn.

Dat land is bij mijn weten nog steeds een volwaardige democratie.... Dit in tegenstelling tot veel van de landen waar de Godsdienst wordt beleden die deze betogers aanhangen.

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 03/01/2010 | 12:03 uur
Eventjes de 2 belangrijkste punten bij elkaar. Lijkt mij wel duidelijk dat Islam4UK meer bezig is met zout in de wonden te strooien dan daadwerkelijk aandacht te vragen voor de burgerdoden. Bovendien is de naam ook als provocerend gekozen.
Ze hebben een overduidelijke mening ja, waar je zo je vraagtekens bij kunt zetten...maar helaas voor hun "tegenstanders"...dat mag in een land dat zegt een democratie te zijn. En dat mag worden uitgedragen tijdens een demonstratie. 

Enforcer

Citaat van: Ros op 02/01/2010 | 21:58 uur
Islam4UK vindt het tijd dat eindelijk een mars gehouden wordt voor ''de echte oorlogsdoden'' en niet voor de ''genadeloze bezetters'' van het Britse leger.

Plaatselijk bestuurders zijn verbolgen over die plannen.

Eventjes de 2 belangrijkste punten bij elkaar. Lijkt mij wel duidelijk dat Islam4UK meer bezig is met zout in de wonden te strooien dan daadwerkelijk aandacht te vragen voor de burgerdoden. Bovendien is de naam ook als provocerend gekozen.

Elzenga

Citaat van: NU op 02/01/2010 | 21:58 uur
Plaatselijk bestuurders zijn verbolgen over die plannen. ''Wij zijn een christelijk land en een traditionele, oude Engelse stad die onze koningin en ons land zeer vereren. Wij betuigen respect aan onze soldaten, die onze vrijheid beschermen'', aldus gemeenteraadslid Chris Wannell.
Mag ik even een teiltje... :sick: :(...en dan maar niet begrijpen waarom steeds meer radicaliserende Britse Islamitische jongeren de Britse aanwezigheid in Irak en Afghanistan zagen en zien als een moderne christelijke kruistocht tegen de Islam...

En in een land waar vrijheid van meningsuiting geldt mag men deze demonstratie houden. Of gaat men weer met 2 maten meten?

Ros

LONDEN - In het Verenigd Koninkrijk is zaterdag een rel ontstaan om plannen van de groep Islam4UK om in Wootton Bassett in Zuidwest-Engeland een mars te houden ter nagedachtenis van de burgerslachtoffers van de oorlog in Afghanistan.
In Wootton Bassett worden regelmatig tochten gehouden om Britse militairen te herdenken die in Afghanistan zijn omgekomen.

Volgens cijfers van de VN kwamen vorig jaar 2038 Afghaanse burgers om het leven door de oorlog en 108 Britten.

'Echte oorlogsdoden'

Islam4UK vindt het tijd dat eindelijk een mars gehouden wordt voor ''de echte oorlogsdoden'' en niet voor de ''genadeloze bezetters'' van het Britse leger.

Plaatselijk bestuurders zijn verbolgen over die plannen. ''Wij zijn een christelijk land en een traditionele, oude Engelse stad die onze koningin en ons land zeer vereren. Wij betuigen respect aan onze soldaten, die onze vrijheid beschermen'', aldus gemeenteraadslid Chris Wannell.

www.nu.nl