Mijn (aankoop en hervormings) ideeën voor Defensie.

Gestart door IPA NG, 04/07/2009 | 20:51 uur

IPA NG

Citaat van: Kapitein Rob op 08/07/2009 | 02:52 uur
Citaat van: IPA op 07/07/2009 | 16:53 uur
Als je de 3e wilt heroprichten dan weer 1 battaljon op Curaçoa en 1 op Aruba.

CitaatVolgens mij gooi je wat definities door elkaar en bedoel je een compagnie.  ;) Daarbij blijft de op Aruba gestationeerde marinierscompagnie gewoon gehandhaafd. Waarbij ik me afvraag hoelang dat nog gaat duren want zometeen zitter er twee compagnien van twee krijgsmachtdelen op twee verschillende eilanden in twee verschillende toelagesettings onder een operationeel commando (CZMCARIB). Ik zie ze zometeen al gezamelijk oefenen: "Hee marinier Jansen, waarom vang jij meer dan ik als soldaat terwijl we hetzelfde lopen te doen hier?".
Ja, ze gebruiken daar andere benamingen :-\
Ik gebruikte dit schema, maar daar staan de eenheden op de antillen niet op.
Dat was toch een derde battalon?

Citaat van: IPA op 07/07/2009 | 16:53 uur
Eerder een nieuwe Amsterdam erbij.

En wat is de toegevoegde waarde van een tweede bevoorrader als je zometeen een JSS hebt dat ook een brandstof-afgiftemogelijkheid zal hebben? Je kunt in reden niet meer vinden dat 2 specifieke bevoorraders nodig zijn met nog maar 6 fregatten en 2 LPD's in bedrijf. De 4 OPV's kunnen en zullen volgens mij niet fatsoenlijk in eskaderverband opereren en zullen dus niet frequent met een bevoorrading op zee te maken krijgen.

Dat weet ik, maar wel als je 6 nieuwe corvetten/SIGMA's aanschaft mischien.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

Citaat van: IPA op 07/07/2009 | 16:53 uur
Als je de 3e wilt heroprichten dan weer 1 battaljon op Curaçoa en 1 op Aruba.

Volgens mij gooi je wat definities door elkaar en bedoel je een compagnie.  ;) Daarbij blijft de op Aruba gestationeerde marinierscompagnie gewoon gehandhaafd. Waarbij ik me afvraag hoelang dat nog gaat duren want zometeen zitter er twee compagnien van twee krijgsmachtdelen op twee verschillende eilanden in twee verschillende toelagesettings onder een operationeel commando (CZMCARIB). Ik zie ze zometeen al gezamelijk oefenen: "Hee marinier Jansen, waarom vang jij meer dan ik als soldaat terwijl we hetzelfde lopen te doen hier?".

Citaat van: IPA op 07/07/2009 | 16:53 uur
Eerder een nieuwe Amsterdam erbij.

En wat is de toegevoegde waarde van een tweede bevoorrader als je zometeen een JSS hebt dat ook een brandstof-afgiftemogelijkheid zal hebben? Je kunt in reden niet meer vinden dat 2 specifieke bevoorraders nodig zijn met nog maar 6 fregatten en 2 LPD's in bedrijf. De 4 OPV's kunnen en zullen volgens mij niet fatsoenlijk in eskaderverband opereren en zullen dus niet frequent met een bevoorrading op zee te maken krijgen.

KapiteinRob

Citaat van: hudinie op 07/07/2009 | 16:04 uur
Ik bedoel 2 M-fregatten van hetzelfde type als we al hebben, maar dan twee nieuw te bouwen schepen die andere hebben we
al aan de belgen verkocht, de M-fregatten zijn inderdaad uitstekende schepen., maar 8 korvetten ? ja i.p.v. die OPV'S maar dan kom ik eerder aan 4 korvetten ipv die OPV's ...Ja dat is helemaal mooi ( als die opv's maar verdwijnen...hahaha)

Nieuw te bouwen M-fregatten zijn dan niet meer dezelfde; je gaat geen fregatten bouwen op basis van een ontwerp dat alweer ruim 20 jaar oud is.

En ik had gesteld 6-8 korvetten als vervanger voor de 2 M-fregatten + 4 OPV's. Met 6 korvetten dus een 1 op 1 vervanging, maar ik vind dat je er 8 zou moeten hebben zodat je aantal gevechtsplatforms op 12 komt.

Elzenga

Citaat van: Lex op 08/07/2009 | 00:51 uur
Er schijnt op stapel te zijn een MLU v/d Cougar. Ben benieuwd wat deze MLU in toto gaat omvatten.
Ok..ben ik ook benieuwd naar...
CitaatDe LPD's hebben een helidek, met hangaar. Wat bedoel je precies met een doorlopend helidek? Moet ik dan denken aan de WASP klasse?
ja of dat model van ThyssenKrupp of de Enforcer 18000. Ik heb dat ooit wel gelezen....maar weet niet meer precies de voor-en nadelen van of de LPD-configuratie of die van het doorlopende dek. Naast het aantal landingsplekken dan waardoor je sneller meer toestellen kunt inzetten...wat bij de laatste configuratie groter is...Het had geloof ik ook iets met wind invloeden door de opbouw te maken of zo...

Lex

Citaat van: Elzenga op 08/07/2009 | 00:24 uur
...ook daarom zie ik graag de vervanging van de Cougar door de NH-90....
Er schijnt op stapel te zijn een MLU v/d Cougar. Ben benieuwd wat deze MLU in toto gaat omvatten.
Citaat van: Elzenga op 08/07/2009 | 00:24 uur
Weet jij mogelijk ook de verschillen qua voor- en nadelen tussen een doorlopend helidek en een dek zoals onze LPD's die hebben?  
De LPD's hebben een helidek, met hangaar. Wat bedoel je precies met een doorlopend helidek? Moet ik dan denken aan de WASP klasse?

Elzenga

Citaat van: Lex op 07/07/2009 | 23:33 uur
Citaat van: Elzenga op 07/07/2009 | 23:04 uur
Wat zijn de voordelen van 3 van zulke schepen tegenover 2 meer carrierachtige schepen als de Spaanse LHD of de geopperde versie van bijv. ThyssenKrupp vraag ik me nu af?. En de nadelen?
Het zou af kunnen hangen van de inzetmogelijkheden die ter beschikking zijn. Vwb het luchttransport valt dat negatief uit met de kisten die het DHC momenteel onder beheer heeft. De enige kisten die volloedig "operationeel" kunnen opereren in een maritieme omgeving zijn de huidige Lynxen en in de toekomst de NH90. De andere beoogde kisten (Chinook en Cougar) zijn niet echt in te zetten in een maritieme omgeving. Dit blijkt uit het TNO rapport: "Resultaten programma Sea Basing". (Het rapport is niet on-line te vinden, maar ik heb een kopie ontvangen.) Enkele van de nadelen: de kisten zijn niet zoutwater (corrosie) bestendig, waardoor het onderhoud aanzienlijk oploopt; het landingsgestel is niet berekend voor het opereren vanaf een schip; nosewheel steering; getraind houden van de vliegendse bemanningen.
Vandaar dat voor deze kisten een advies geldt: incidenteel en kortstondig in te zetten vanaf een maritieme eenheid.
..interessante informatie...ook daarom zie ik graag de vervanging van de Cougar door de NH-90....Weet jij mogelijk ook de verschillen qua voor- en nadelen tussen een doorlopend helidek en een dek zoals onze LPD's die hebben?  

Nikehercules

Citaat van: Laurens op 07/07/2009 | 21:33 uur
YPR's gaan er bij de KMar ook uit, vervanging = onduidelijk, zijn de heren mee bezig.

Op de landmacht dagen dit even navraagt bij een wachtmeester van de kmar, deze zij idd dat ze nog een aantal jaar met de ypr rond mochten blijven rijden maar dat hij er wel uit ging.
Opvolger was nog niet bekent, ook niet of dat dit een rups of wielvoertuig werd.
Dit scheen nogal een moeilijke afweging te zijn omdat beide type voertuigen voor de kmar nogal grote voor en nadelen hadden.

Lex

Citaat van: Elzenga op 07/07/2009 | 23:04 uur
Wat zijn de voordelen van 3 van zulke schepen tegenover 2 meer carrierachtige schepen als de Spaanse LHD of de geopperde versie van bijv. ThyssenKrupp vraag ik me nu af?. En de nadelen?
Het zou af kunnen hangen van de inzetmogelijkheden die ter beschikking zijn. Vwb het luchttransport valt dat negatief uit met de kisten die het DHC momenteel onder beheer heeft. De enige kisten die volloedig "operationeel" kunnen opereren in een maritieme omgeving zijn de huidige Lynxen en in de toekomst de NH90. De andere beoogde kisten (Chinook en Cougar) zijn niet echt in te zetten in een maritieme omgeving. Dit blijkt uit het TNO rapport: "Resultaten programma Sea Basing". (Het rapport is niet on-line te vinden, maar ik heb een kopie ontvangen.) Enkele van de nadelen: de kisten zijn niet zoutwater (corrosie) bestendig, waardoor het onderhoud aanzienlijk oploopt; het landingsgestel is niet berekend voor het opereren vanaf een schip; nosewheel steering; getraind houden van de vliegendse bemanningen.
Vandaar dat voor deze kisten een advies geldt: incidenteel en kortstondig in te zetten vanaf een maritieme eenheid.

Laurens

Citaat van: jan08 op 07/07/2009 | 22:01 uur
Heb je enig idee waarom?

Nope...Weet alleen dat ze bezig zijn met een vervanger te zoeken. Volgens mij werd een rupsvoertuig als pre gezien i.v.m draaicirkel in kleine straatjes etc. Wat er mis is met de YPR, no idea? Zover ik weet is er niks mis mee, maar ik zit dan ook niet bij de B.E

Citaat van: IPAIk weet maar weing af van de marechaussee, maar ik denk niet dat die zulke zware wapens op hun APC's nodig hebben?

Met ministeriële toestemming, dacht die van justitie kan er eventueel een MAG op gezet worden

Citaat van: IPAHet laatste all out conflict waar Nederland in betrokken was was WW2 (alhoewel dat complete chaos en weing strijd was) en misschien de politionele acties.

*kuch* Korea oorlog *kuch*

Elzenga

Citaat van: IPA op 07/07/2009 | 22:40 uur
Je kunt patrouilles rijden en op z'n tijd eens een dropje met enkele tientallen ongeoefende rebelen echt geen all out conflict noemen.
Het laatste all out conflict waar nederland in betrokken was was WW2 (alhoewel dat complete chaos en weing strijd was) en mischien de politionele acties.
Ik denk niet dat de Nederlandse militairen in Uruzgan je deze "kwalificatie" in dank zullen afnemen ;)..en de Britse en Canadeze al helemaal niet. Het is daar serieus business met vaak zware gevechten. Volgens de Britten.... "Lt. Gen. David J. Richards said that this was the heaviest persistent combat the British Armed Forces had experienced since the Korean War or the Second World War."
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Herrick
Ik denk dat dit soort conflicten en (burger)oorlogen vaker zullen voorkomen en ook vaker onze betrokkenheid erbij zullen laten zien.

Ik zie verder Nederland niet snel deelnemen aan een meer conventionele oorlog zoals bij de invasie van Irak. Daarvoor ontbreekt de politieke wil en bereidheid (al denkt men daar bij met name het CDA anders over schijnt). In Europa rond onze grenzen liggen er ook niet direct gevaren op de loer. Dus in plaats van top heavy zoek je mijns inziens dan een mix tussen zwaar en licht en tussen focus op landmacht, luchtmacht of marine. Aangezien je kapitaal vooral zit in je mensen en hun salaris en er daarbij ook wervingsproblemen zijn, kwam ik dus wat de landstrijdkrachten uit op een compact gestandaardiseerd leger met een dubbel materiaal-pakket. De afwisseling tussen gebruik van het zware en lichte materiaal (en aanverwante tactieken en procedures e.d.) vraagt meer van de militairen..maar maakt de baan daardoor ook uitdagender denk ik. Daarnaast kies ik dan nog voor een meer maritieme orientatie. Omdat ik daar meer onze strategische belangen mee gediend zie worden.   

Elzenga

Citaat van: Lex op 07/07/2009 | 22:34 uur
Citaat van: Elzenga op 07/07/2009 | 22:24 uur
het is trouwens de Tiger..Dat is de internationale naam van deze heli.
Dat hangt af van hoe je het bekijkt. De EC 665 wordt in Frankrijk en Spanje nog steeds aangeduid met Tigre.  ::)
even offtopic nog ;) Maar niet in de brochures die wij indertijd kregen en eerdere publicaties van Defensie zelf ;)...ik zei al...er werden vele manipulatie-technieken toegepast toen om de Apache verkozen te krijgen en de Tiger een zweem van onbetrouwbaarheid mee te geven....Terwijl de heli ook Duits is (wat vaak verwijst naar kwaliteit) werd er gekozen voor de Franse naam Tigre op een gegeven moment (en dat gebeurde dus niet zomaar ben ik van mening ;) ). Zelfs Eurocopter was hierover verbaasd en geïrriteerd bij navraag.

Elzenga

Citaat van: andré herc op 07/07/2009 | 20:50 uur
Marine

Geen JSS zoals Nederland die van plan is te kopen, maar een schip zo ongeveer als het ontwerp van thyssen krupp.
http://www.coecsw.org/011._Modularity_in_the_Field_of_Support_Ships_Dr_Kaeding_TKMS.pdf
Is inderdaad een interessant concept. Zoiets wordt door ThyssenKrupp ook aangeboden aan Zuid-Afrika.
http://noticiarionaval.blogspot.com/2007/11/sea-basing-fob-at-sea-option.html
Ook wel MHD 200 genoemd
http://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/bilder/produkte/MHD_gross.jpg
http://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/bilder/produkte/MHD200_cam03gr.jpg

Het schip heeft wel wat weg van de Enforcer 18000 van de voormalige De Schelde groep.
http://navy-matters.beedall.com/images/enforcer18000.jpg

We kunnen echter wat betreft de JSS goed aansluiten bij de twee schepen die Duitsland aanschaft. Ook schijnt Duitsland in de toekomst een "zukünftiges Mehrzweckeinsatzschiff (MZES); ein in seinen Spezifikationen noch zu definierender ,,Fähigkeitsträger"" te willen ontwikkelen.

Omdat ik zoek naar Europese standaardisatie kwam ik zelf uit op de Spaanse LHD. Maar zit me op dit moment af te vragen of de aanschaf van nog een LPD model Johan de Witt niet een effectievere opzet geeft (kun je ook 3 taakgroepen vormen). Wat zijn de voordelen van 3 van zulke schepen tegenover 2 meer carrierachtige schepen als de Spaanse LHD of de geopperde versie van bijv. ThyssenKrupp vraag ik me nu af?. En de nadelen?

IPA NG

Citaat van: Elzenga op 07/07/2009 | 22:19 uur
Citaat van: hudinie op 07/07/2009 | 11:29 uur
Ik vind de krijgsmacht op het moment te zwak en teveel gericht op vredesoperaties.
Bij mijn weten zijn we in Uruzgan in een all-out (burger)oorlog verwikkelt zoals veel oorlogen van deze tijd eruit zien als ook veel conflicten uit het verleden en naar alle waarschijnlijkheid die in de toekomst. Lijkt me toch een echt serieus conflict. En daar rust je de krijgsmacht dus meer op toe als je als politiek betrokken wilt raken bij dit soort conflicten.

Je kunt patrouilles rijden en op z'n tijd eens een dropje met enkele tientallen ongeoefende rebelen echt geen all out conflict noemen.
Het laatste all out conflict waar nederland in betrokken was was WW2 (alhoewel dat complete chaos en weing strijd was) en mischien de politionele acties.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Lex

Citaat van: Elzenga op 07/07/2009 | 22:24 uur
het is trouwens de Tiger..Dat is de internationale naam van deze heli.
Dat hangt af van hoe je het bekijkt. De EC 665 wordt in Frankrijk en Spanje nog steeds aangeduid met Tigre.  ::)

Elzenga

Citaat van: Northern_Darkness op 07/07/2009 | 17:19 uur
Investering zou in het teken van standaardisatie moeten staan;
...............
Ik lees in je opsomming zaken die mij als muziek in de oren klinken ;)..het is trouwens de Tiger..Dat is de internationale naam van deze heli.Tigre werd hier slechts gebruikt door MINDEF om een link te leggen met een onbetrouwbare reputatie van Frans materiaal, voor Nederland indertijd met de Breguet Atlantique. Tot voor de serieuze "strijd" om de gunst van het Kabinet en Kamer noemde MINDEF de heli ook gewoon Tiger in haar stukken.