Soldaat in Oeroezgan eet voor €65 per dag

Gestart door KapiteinRob, 23/07/2008 | 13:14 uur

Dr_pepper

CitaatK.B.R. berekend geen 26 Dollar voor maaltijden, het is 26 Dollar / EUR 16.75 per bord!.  Je pakt zo'n dun plastic bord, Spam! it with food van het buffet,  sommigen pakken 2 borden voor 1 maaltijd, dus die borden op elkaar tegen de warmte / hitte van het voer.  Kassa voor KBR / Dickhead Cheney= 2x 26 bucks dus, war is big business fellas.

ja klopt dat heb ik ook gelezen, KBR werkte toen (we praten over eind 2006/begin 2007) met een systeem waar de borden werden geteld i.p.v. de voorraden of zoiets dergelijks en vanuit daar berekende men de kosten. Inmiddels betaalt het pentagon 26 dollar per soldaat (per maaltijd) aan K.B.R. alleen het enigste punt wat er is met KBR aan de hand is is dat ze een contract hebben waarbij ze zelf opdraaien voor de extra kosten en dat zou ertoe leiden dat KBR zoveel mogelijk probeert te korten of de prijzen dus zou opdrijven. Niet doen dus...


boekje_pienter

Citaat van: Kapitein Rob op 23/07/2008 | 15:46 uur
Ook nu zie je dus dat de focus op Uruzgan ligt...

Het is logisch dat de focus op Uruzgan ligt, daar gaat het artikel immers over!

Dit is de calvinistische koopman/dominee-mentaliteit ten top. Met € 15 per dag is niets mis.
Dat De Telegraaf het Defensiekrant-artikel Boerenkool met worst in de woestijn (nummer 25, 17 juli 2008) buiten proporties meent te moeten trekken tot "Van het geld dat Defensie dagelijks spendeert aan het voeden van één Nederlandse militair in Oeroezgan, kan in eigen land uitgebreid worden getafeld bij een kwaliteitsrestaurant"  bevestigt deze mentaliteit eens te meer.

Het komt in de leeghoofdige redacteur blijkbaar niet op dat positieve verslaggeving ook mogelijk is, zoals de Defensiekrant zelf al aangeeft met de preview 'Koks in Uruzgan zorgen voor gevarieerd menu'. Zo kan het ook, in plaats van te zaniken over (overhead-)kosten die - alles in aanmerking nemend - altijd moeten worden gemaakt als expeditionair wordt opgetreden.

Poleme

Citaat van: Dr_pepper op 23/07/2008 | 17:15 uur
maar hoe zit het met khandahar dan? daar zitten toch een Mcdonalds, KFC, burger king etc. etc. die worden bevoorraad door KBR. Hun activiteiten gaan echter verder dan alleen khandahar want ze voorzien de amerikaanse troepenmacht in irak ook van vers voedsel. de kosten die zij voorrekenen aan het pentagon zijn voor 3 maaltijden per soldaat 26 DOLLAR. Dat is wel een stuk minder dan die 65 euro die defensie ervoor uitrekent.
K.B.R. berekend geen 26 Dollar voor maaltijden, het is 26 Dollar / EUR 16.75 per bord!.  Je pakt zo'n dun plastic bord, Spam! it with food van het buffet,  sommigen pakken 2 borden voor 1 maaltijd, dus die borden op elkaar tegen de warmte / hitte van het voer.  Kassa voor KBR / Dickhead Cheney= 2x 26 bucks dus, war is big business fellas.

Dan is 15 Euro per dag voor puur het eten alleen, nog goedkoop voor NL MinDef en goede business voor Martin Schroeder (Martinair).
Kan het nog goedkoper? Jazeker, 4 maanden op (gevries)droogde groenten en gedroogd vleis moet toch te doen zijn plus de Afghanen verbouwen ook diverse groenten en fruit.   Wel vreemd dat die maaltijden kant en klaar in Lelystad worden bereidt en in Uruzgan worden gestoomd.
Op Kamp Holland hebben ze 440.000 liter water in flessen op voorraad, dat zijn 20 tankopleggers vol, nooit gehoord van een wel slaan.
In het gortdroge Namibia hergebruikt men niet alleen het water wat door de gootsteen en douche-afvoer put gaat, maar ook het water wat door het watercloset gaat tot....drinkwater.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

sgt Rob

klein sommetje zegt dat je dan per week E 455,00 achteruitzit...

KapiteinRob

Dat lijkt me appels en peren vergelijken; per slot van rekening betreft het een even wat groter aantal Amerikanen en logischerwijze zal dan het bedrag per persoon lager komen te liggen. Daarbij hebben de Amerikanen eigen transportmiddelen en huren wij (vaak) in. Tot slot lijken mij de aanvoerlijnen naar/door Irak wat makkelijker dan naar/door Afghanistan.

Dr_pepper

maar hoe zit het met khandahar dan? daar zitten toch een Mcdonalds, KFC, burger king etc. etc. die worden bevoorraad door KBR. Hun activiteiten gaan echter verder dan alleen khandahar want ze voorzien de amerikaanse troepenmacht in irak ook van vers voedsel. de kosten die zij voorrekenen aan het pentagon zijn voor 3 maaltijden per soldaat 26 DOLLAR. Dat is wel een stuk minder dan die 65 euro die defensie ervoor uitrekent.

KapiteinRob

Hou op over de KLu-capriolen. Die weet in vergelijking tot de KL en met name KM wel redelijk voor zijn mensen te zorgen, al is het meer dan eens op ongeoorloofde en/of "creatieve" wijze......

Mijn KL-maat in Kabul kan in ieder geval de rest van zijn leven geen erwten meer zien. Maar inderdaad, die zit wel internationaal. Maar ik vraag me af of bv. de NL-PRT's die elders in Afghanistan zaten (zitten) op dezelfde wijze "verzorgd" werden (worden) als de collega's in Uruzgan.

Ros

Er moet gegeten en gedronken worden en dat mag onder deze omstandigheden best wat kosten.

Die € 65,00 per dag is simpelweg te begroten alleen jammer dat men weer is vergeten om de tijdelijke meerkosten in verband met de roulatie in de begroting op te nemen. Ik word liever afgerekend op een hoger ingediend budget dan achteraf, als blijkt dat de werkelijke kosten veel hoger zijn dan het budget. Het schijnt bij Defensie moeilijk te zijn om "heldere" kostenposten te budgeteren. De pers en de oppositie hakt er vervolgens vrolijk op los.

De doperwten etende collega.........valt hij/zij onder de Nederlandse verzorging ?. Ik heb begrepen dat mijn (ex) luchtmachtcollega's over het eten in Kabul weinig te klagen hebben........of dat moet aan de KLu liggen  ::)

Jørgen

Citaat van: Kapitein Rob op 23/07/2008 | 15:46 uur
Citaat van: HermanB op 23/07/2008 | 15:21 uur
Moeten ze dan op de Afghaanse markt hen voedsel gaan halen?

Dat zegt toch niemand; ik stel alleen dat er collega's zijn die toevallig niet in Uruzgan zitten maar elders in Afghanistan die zo langzamerhand geen doperwt meer kunnen zien. Ook nu zie je dus dat de focus op Uruzgan ligt.....

Inderdaad maar ik denk dat het anders nog duurder wordt. Als ook alle vooruit geschoven posten op dezelfde standaard bevoorraad moeten worden.

KapiteinRob

Citaat van: HermanB op 23/07/2008 | 15:21 uur
Moeten ze dan op de Afghaanse markt hen voedsel gaan halen?

Dat zegt toch niemand; ik stel alleen dat er collega's zijn die toevallig niet in Uruzgan zitten maar elders in Afghanistan die zo langzamerhand geen doperwt meer kunnen zien. Ook nu zie je dus dat de focus op Uruzgan ligt.....

Piranha

Is misschien ook goed voor de 'hearts and minds'?

;)

Citaat van: HermanB op 23/07/2008 | 15:21 uur
Moeten ze dan op de Afghaanse markt hen voedsel gaan halen?
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

HermanB

Moeten ze dan op de Afghaanse markt hen voedsel gaan halen?

Dr_pepper

niet alleen in kabul kapitein rob, een maatje van me zat in deh rawod en die mocht de eerste 3 weken MRE's naar binnen schuiven.

Enforcer

Dit stond vorige week in de Defensiekrant. Blijkbaar had de Telegraaf wat vulling nodig. Zou dat voedsel niet goedkoper zijn als NL meer transport capaciteit had?!

KapiteinRob

Dat geldt dan blijkbaar alleen voor Uruzgan, want een maat van me in Kabul heeft bijna elke dag doperwten uit blik op het menu staan. Die komen zo langzamerhand zelfs zijn neusgaten uit.......

KapiteinRob

Van het geld dat Defensie dagelijks spendeert aan het voeden van één Nederlandse militair in Oeroezgan, kan in eigen land uitgebreid worden getafeld bij een kwaliteitsrestaurant.
       
Elke gevulde militaire maag in Zuid-Afghanistan kost de krijgsmacht 65 euro per dag. Hiervan wordt vijftien euro rechtsreeks geïnvesteerd in het voedsel zelf. De overige kosten hebben vooral te maken met het vervoer van de tonnen voedsel naar afgelegen legerbases van de ISAF-militairen uit ons land.
       
Een rekensom leert dat alleen al het dagelijkse voeden van de Nederlandse militairen de afgelopen twee jaar in Oeroezgan minimaal 67 miljoen euro heeft gekost. Hierbij is uitgegaan van de 1400 militairen die standaard op de bases verblijven. Tijdens aflossingen zijn vaak wekenlang 2400 Nederlandse manschappen in het gebied. De werkelijke kosten liggen dus nog aanzienlijk hoger.
       
De torenhoge voedingsprijzen ontstaan vooral doordat bijna al het voedsel uit Nederland moet komen. Vanuit Pakistan rijden wekelijks tot twintig containerwagens met nietbederfelijke etenswaar naar de koks in de legerkeukens. Deze reis duurt negen dagen. Verse producten komen drie keer per week per vliegtuig naar de kampen. Daarnaast meldt zich tweemaal per week de bemanning van de grootste transportheli ter wereld met verse voedingswaar.
 
Wekelijks wordt vierduizend kilo fruit en tweeduizend kilo groente ingevlogen voor de vaderlandse ISAF-troepen die driemaal daags een maaltijd krijgen voorgeschoteld. Zo zijn in Oeroezgan typisch Hollandse lekkernijen te verkrijgen als pindakaas, hagelslag, maar ook boerenkool met rookworst.
       
Door de extreem hoge zomertemperaturen is koeling van de voorraden van groot belang. Hiervoor heeft Defensie 65 koel- en vriescontainers ter beschikking.

Bron: De Telegraaf dd. 230708