Wat als je al een ATPL-Opleiding hebt gedaan...?

Gestart door Jantjes, 15/07/2008 | 22:19 uur

S2

#26
Op de KMA zaten in het spec'ers (specialisten zoals juristen, artsen e.d.) peleton ook burgervliegers (verkeersvliegers). Eentje ging er bij de kustwacht vliegen. Hoe het zit met de vooropleidingseisen voor deze vliegers weet ik niet. Ik weet wel dat je dus heel even op de KMA rond gaat lopen als spec'er als niet gevechtsvlieger.

ChrisC7

In princiepe ja. Maar er zijn voorbeelden dat het ook anders loopt

Nikehercules

Ik weet het antwoord hier ook niet op maar het lijkt mij sterk dat je gelijk op (k)dc-10 of c-130 terecht zult komen.
Deze stoeltjes zijn doorgaans gereserveerd voor de wat oudere vliegers binnen de luchtmacht die het wat rustiger aan willen gaan doen.

Als beginnend vlieger start je je operationele carrière in principe op de cougar, chinook, apache of f-16.

Enforcer

Als jij nu door die initiële opleiding komt hebben we nog wel een uitdaging om die 1000 Euro bonus te verdelen!  :o ::) :P :D ;)

Jantjes

Nogmaals bedankt voor alle behulpzame reacties. PM en telefoonnummer zijn ontvangen. Vandaag heb ik de hele dag examens, bellen gaat niet lukken. Maar morgen bel ik gelijk, zal de 'resultaten' van dit gesprek hier (discreet) posten. Hebben anderen er misschien ook wat aan.

Frederik53

Citaat van: Enforcer op 18/07/2008 | 15:45 uur
Misschien dat jij Jantjes het telefoonnummer kunt geven via de PM?! :)

Prima idee. Heb ik gedaan.

Enforcer

Misschien dat jij Jantjes het telefoonnummer kunt geven via de PM?! :)

Frederik53

#19
Ik zou gewoon even contact opnemen met de Sectie Luchtvarenden van de CLSK. Die zullen op veel vragen antwoord kunnen geven.


Jantjes

Citaat van: Enforcer op 15/07/2008 | 23:00 uur
Ik zou bellen naar het algemene nummer van de CLSK, vanwege je speciefieke vraag: 076-544 7911.

Ik heb het nummer gebeld. De persoon die ik hier aan de telefoon kreeg deed wel z'n best, maar kon mijn vragen ook niet echt beantwoorden (zelfde vragen als eerder in dit topic gesteld). In ieder geval heb ik mezelf aangemeld voor een voorlichting op 9 september as. in Soesterberg, hopende dat ik daar wat meer duidelijkheid kan krijgen. Al vrees ik dat die voorlichting voornamelijk is gericht op mensen die nog geen vliegopleiding doen... Mocht iemand anders nog aanvullende info hebben, dan houd ik me van harte aanbevolen.

lynx

hmm ohja heet dat niet DHC sinds 4 juli? nouja ik bedoel marine vliegers :)


lynx

Volgens mij volgen MLD'ers, na de algemene officiersopleiding, 24 weken lang de ATPL cursus in Woensdrecht. Ik weet het niet 100% zeker maar Klu'ers doen dit dacht ik ook. Dus het zou best zo kunnen zijn dat jij dat onderdeel over kan slaan. Het is daarbij maar de vraag of je dan direct door kan stromen naar het volgende deel van de opleiding of dat je moet wachten...Toch nog maar eens bellen lijkt mij de beste optie :)

Jørgen

Citaat van: Kapitein Rob op 16/07/2008 | 00:57 uur
Ik heb geen idee verder, maar als leek lijkt het mij dat het een heel verschil is of je met een DC-10 passagiers naar Tenerife brengt of met een KDC-10 straaljagers in de lucht bijtankt. Me dunkt dat je dat laatste niet zomaar kunt/mag met je verkeersvliegerbrevet....

Als vlieger bij de luchtmacht doe je eerst de algemene vliegeropleiding op Vliegbasis Woensdrecht. Daarna doe je een algemene opleiding op het type vliegtuig wat je gaat besturen, meestal in Amerika. Pas daarna ga je een voortgezette opleiding doen voor de specifieke taken die je moet gaan doen bijvoorbeeld het bijtanken van F16's in de lucht.

Het lijkt me dus ook voor de luchtmacht wel een voordeel dat je stap een en twee al gedaan hebt. Misschien dat je voor het militaire brevet het nog een keer over moet doen maar het scheelt toch wel in de opleiding.


Enforcer

De Fokkers zijn afgestoten. De keuze is de DC-10,  de KDC-10 of de C-130.

Citaat@Enforcer: Is er momenteel nog steeds een tekort aan vliegers bij de Luchtmacht en kun je op dit moment ook vertellen wat de verwachtingen voor de toekomst zijn?
Voor zo'n specifieke vraag kun je beter naar de CLSK bellen.

ChrisC7

Waar je op gaat vliegen zul je toch voor moeten bellen ;)
Ze kijken natuurlijk ook naar behoeftes! Een F16 is dat een wat onlogischere keuze omdat het een totaal ander soort vliegtuig is. Maar de transporters zullen eerder in dat rijtje thuis horen.