Opbouw conditie

Gestart door bartez013, 21/03/2008 | 14:46 uur

paul1011

Citaat van: loopmans op 14/09/2008 | 23:12 uur
Oh WEL van je gewicht...  Maar kan me toch niet voorstellen dat er maar zo weinig per minuut bij gaat...  Als ik naar de wattages kijk is dat (objectief gezien) vrij weinig. Is er iemand hier die daar wat meer uitsluitsel over kan geven of dat inderdaad op deze manier gemeten wordt?

(MISSCHIEN heeft dit weinig met het topic te maken, maar dat heeft het wel voor mij aangezien ik dan weet of ik door moet met opbouw van conditie of dat ik me beter meer op kracht kan mikken aangezien ik het conditioneel wel goed voormekaar al heb etc)

Ken je dit boekje? Daarin staat over de fietstest het volgende:

"Tijdens de keuring doe je een fietstest waarbij je de toerenteller
tussen de 70 en 80 omwentelingen per minuut moet houden
en elke minuut wordt de weerstand op de trappers groter. Je
moet dit zo lang mogelijk vol houden.
De weerstand wordt bepaald door je eigen gewicht. Als richtlijn
kun je tijdens het trainen de weerstand instellen tussen de 60
en 100 watt en binnen 15 minuten op laten lopen richting 300
tot 400 watt. Natuurlijk is dit voor elk individu verschillend,
maar onthoud: het moet zwaar zijn!"


Daarom zei men aan de start van de test:"Er mag alleen van de fiets af gevallen worden"  :)
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

BadMuts

Citaat van: ThomasDR op 15/09/2008 | 15:00 uur
Citaat van: Akoena op 14/09/2008 | 22:18 uur
en ik denk dat je makkelijk vaker dan 2x per week kan hardlopen.

3x per week moet kunnen. (Denk aan een rustdag tussendoor)

persoonlijk prefereer ik 2x per week om dan ook 2x per week kracht training te doen. Niet teveel overhellen naar alleen conditie ;)

ThomasDR

Citaat van: Akoena op 14/09/2008 | 22:18 uur
en ik denk dat je makkelijk vaker dan 2x per week kan hardlopen.

3x per week moet kunnen. (Denk aan een rustdag tussendoor)

Akoena

weet niet of dat zo weinig is hoor. 40 procent om te beginnen, daarna elke x 17.5 kilo erbij (in jou geval), dan zit je na 10 minuten op aardig wat, maar zoals ik al zei, als je lichter bent, zal je een stukje langer moeten fietsen dan als je stuk zwaarder bent. Maar maak je je er niet te druk over, als je goed traint haal je cluster 4 zonder al te veel problemen.

loopmans

Citaat van: Akoena op 14/09/2008 | 22:33 uur
ik weet niet zeker of het van je vorige wattage is, voor zover mij verteld is, is het 25 procent van je gewicht erbij. Hoe lichter je bent, hoe langer je moet fietsen. Ik weeg 90, had 11 minuten, en zat op cluster 4, kerel naast me woog 70 en die had een minuut langer dan mij en had cluster 3.

Oh WEL van je gewicht...  Maar kan me toch niet voorstellen dat er maar zo weinig per minuut bij gaat...  Als ik naar de wattages kijk is dat (objectief gezien) vrij weinig. Is er iemand hier die daar wat meer uitsluitsel over kan geven of dat inderdaad op deze manier gemeten wordt?

(MISSCHIEN heeft dit weinig met het topic te maken, maar dat heeft het wel voor mij aangezien ik dan weet of ik door moet met opbouw van conditie of dat ik me beter meer op kracht kan mikken aangezien ik het conditioneel wel goed voormekaar al heb etc)

BadMuts

Citaat van: Akoena op 14/09/2008 | 22:18 uur
reken maar uit dat je begint met 40 procent van je lichaamsgewicht, elke minuut 25 procent erbij. na 10 minuten heb je m wel zitten or :p

En shakes is niets mis mee vind ik, zolang je maar niet aan de anabolen gaat of iets dergelijks. En gemiddelde sportschool waar ze een beetje verstand van zaken hebben zullen ze je nooit aanraden om na de krachttraining actief aan cardio te doen, hooguit een cooling down. Altijd cardio voor de krachttraining, en ik denk dat je makkelijk vaker dan 2x per week kan hardlopen.

Chris Ryan (ex SAS) heeft een fitness boek waarin zijn niveau 3 schema (t zwaarste) minimaal 3x tot 5x hardlopen is.

anabolen is een "no-go area" ;)
Cardio word inderdaad altijd aangeraden om daar eerst mee te beginnen.

Ik zal morgen de tips, van hier, ter harte nemen en het fietsen flink verzwaren.
Althans, misschien beter eerst een interval. Eerst licht, dan zwaar, weer licht, dan flink wat zwaarder etc. etc.
Om zo mn benen te laten wennen aan het zware trappen.

Akoena

ik weet niet zeker of het van je vorige wattage is, voor zover mij verteld is, is het 25 procent van je gewicht erbij. Hoe lichter je bent, hoe langer je moet fietsen. Ik weeg 90, had 11 minuten, en zat op cluster 4, kerel naast me woog 70 en die had een minuut langer dan mij en had cluster 3.

loopmans

Ohhh kijk 25% van je VORIGE wattage erbij.. dacht even van je lichaamsgewicht :P Ja nee precies...

Das wel dom trouwens... dan zou ik ineens na de 12e minuut van 325 (dat kan nog redelijk goed) naar 407 watt (dan kan je me opvegen) schieten. Behoorlijk gat lijkt me. (Is dat genoeg, 12 minuten?  ::) )

Akoena

reken maar uit dat je begint met 40 procent van je lichaamsgewicht, elke minuut 25 procent erbij. na 10 minuten heb je m wel zitten or :p

En shakes is niets mis mee vind ik, zolang je maar niet aan de anabolen gaat of iets dergelijks. En gemiddelde sportschool waar ze een beetje verstand van zaken hebben zullen ze je nooit aanraden om na de krachttraining actief aan cardio te doen, hooguit een cooling down. Altijd cardio voor de krachttraining, en ik denk dat je makkelijk vaker dan 2x per week kan hardlopen.

Chris Ryan (ex SAS) heeft een fitness boek waarin zijn niveau 3 schema (t zwaarste) minimaal 3x tot 5x hardlopen is.

loopmans

#89
Citaat van: Akoena op 14/09/2008 | 18:44 uur
op de keuring gaat de weerstand per minuut erg veel omhoog, niet te vergelijken met 1 niveau op de sportschool. Maar ipv dat gaat het niveau per keer met 25 % van je lichaamsgewicht omhoog, dat tikt na 5 minuten al behoorlijk aan en wordt alleen maar zwaarder, trainen met meer weerstand en de weerstand meer dan 1 niveau verhogen is voor de keuring iig een erg goede voorbereiding.

25% van je lichaamsgewicht? Is dat niet erg weinig? Ik weeg 70 kilo, dan zou ik 17,5watt per minuut er bij krijgen?  ???

Op welk wattage begin je dan?

Wat fietsconditie betreft is het trouwens NIET verstandig om telkens hetzelfde programma te doen. De kracht van een goed trainingsschema zit in afwisseling. Soms intervaltraining 6x 5 minuten ofso, maar soms ook gewoon 2 uur lang meters maken. Persoonlijk ben ik niet erg overtuigd van puur alleen trainen op de manier hoe je je "wedstrijd" gaat doen, dat is zeker niet effectief. En reken maar dat je benen ook sterker worden als je een intervaltraining afwerkt. Heb nog nooit gehoord dat je kracht achteruit gaat van duurtraining. Oké het zal niet snel meer worden, maar minder toch zeker niet. (tenzij je ervoor natuurlijk krachttraining deed, en daar omwille van de 'cardio' nu mee stopt).

Bijkomend nadeel van teveel krachttraining is trouwens dat je ook snel behoorlijk veel zwaarder wordt, en dus veel harder moet stampen op de fietstest om dezelfde score te halen.

Even iets anders.. ik lees dat iedereen keihard aan de gewichten loopt te hangen enzo.. is dat allemaal opbouw voor een cluster 4 keuring? Voel mij zelf ineens een erg slap mannetje wat op deze manier cl3 uberhaubt nooit gaat halen :P

BadMuts

Excuses, mijn relaas was niet compleet  ::)

Ik ben er helemaal vergeten bij te vertellen dat ik inmiddels al 4 jaar aan krachttraining doe.
Eerder lag de nadruk bij mij op kracht. Momenteel heb ik het in balans door eerst krachttraining te doen en vervolgens cardio op de fiets.

Echter, het zou beter zijn om eerst cardio te doen en daarna krachttraining. Cardio breekt zeer zeker je spieren af waarmee je aan krachttraining heb getraind.

Bij mij maakt dat niet zo heel veel uit. Na mijn trainingen drink ik een shake dextrose om mijn glycose aan te vullen. Na een half uur gaat er dan een eiwit shake in om ervoor te zorgen dat mijn spieren niet afbreken.
Nou zal dit ook wel kritieken/commentaren teweeg brengen, maar ik heb echt gemerkt dat dit zorgt voor een sterke krachtverbetering.
Overigens werk ik daarnaast eiwitten naar binnen in de vorm van boterhammen met tonijn.

Maar weer on-topic, want dit is geen voedingstopic.

Mijn planning is om na de keuring, als ik die haal, te stoppen met fietsen en 2x in de week te blijven hardlopen. Ik zal dan nog meer de nadruk gaan leggen op krachttraining.

Ben benieuwd naar jullie reacties, want dit zal wel weer stof tot discussieren geven :)

Akoena

t klopt miss dat je beter een wat meer all round schema kan volgen, maar cardio breekt je spieren zeer zeker niet af, of het moet echt onder extreme omstandigheden zijn. Bij cardio verbrand je lichaam energie, die energie kan uit verschillende dingen komen. Je voeding, je vet, en als dat er niet is, gebruikt je lichaam je spieren als allerlaatste redmiddel om in energie om te zetten.

Dus als je bv geen grammetje vet hebt, een paar dagen niet hebt gegeten en je je longen uit het lijf rent dan kan je idd spierkracht verliezen, maar onder andere omstandigheden is het te verwaarlozen. Gewoon wat meer naar de gewichten pakken en blijven rennen, die conditie ga je nog wel nodig hebben.

ChrisC7

Wat dr pepper zegt klopt best wel. Als je veel cardio doet gaat je kracht wel degelijk achteruit. En op dit moment is je training niet in balans. Gewoon maar de sportschool gaan en voor een all round schema vragen

ThomasDR

Cardio breekt je spieren af  ;D?
Het maakt ze juist sterker, cardio is goed voor je hartspieren (& conditie natuurlijk.)


Voor krachttraining kan ik je aanraden om eerst veel push- en situps te gaan doen, en daarna pas met gewichten te gaan spelen.   :angel:

Dat kreeg ik tenminste te horen bij mijn sportschool, een schema daar laten maken is natuurlijk ook aan te raden..

Enforcer

Ik begrijp dat Dr. Pepper geen opleiding gehad heeft op dit gebied?! Ik zou dit advies niet volgen.